Albert Heijn blijft in België en verdubbelt aantal winkels
Albert Heijn is complementair aan Delhaize, is de analyse van Delhaize Foto: BELGA

Albert Heijn blijft in België aanwezig en zal de komende drie jaar in omvang verdubbelen. Delhaize neemt de leiding over de expansie en blijft zelf ook winkels openen. Bol.com opent dan weer afhaalpunten bij Delhaize.

De plannen werden deze ochtend zowel toegelicht op een ondernemingsraad van Delhaize België als van Albert Heijn België. Er werd al een tijdje op gespeculeerd dat Albert Heijn in België ging blijven. Moederbedrijf Ahold Delhaize heeft vastgesteld dat beide formules erg complementair zijn. Delhaize trekt meer een publiek aan dat voor de winkelervaring gaat en een kwalitatief assortiment wil. Albert Heijn scoort beter bij een prijsgevoelig publiek door nadruk te leggen op ‘Hollandse prijzen’, is een succes bij de nieuwe Belgen en heeft ook een ander assortiment dan Belgische supermarkten.

‘Er is een groep van consumenten die niet bij Delhaize shopt. Beide winkelformules samen dekken de hele markt af’, zegt Xavier Piesvaux, ceo van Delhaize. Dat Albert Heijn in België blijft, stoort hem niet. ‘Delhaize blijft de leidende winkelformule van de groep in België. Afgelopen jaar hebben we onze commerciële dynamiek flink aangescherpt en terug de sterkten van het Delhaize-DNA utgespeeld. En we blijven winkels openen.’

300 nieuwe Delhaizes, 50 nieuwe AH's

De komende drie tot vier jaar ziet Delhaize een potentieel om tot 300 winkels van Delhaize in België toe te voegen. Het gaat om mogelijk 100 supermarkten en 200 nabijheidswinkels, waarvan een groot aantal van de stadsformule Delhaize Fresh Atelier. Een formule die ook warme maaltijden biedt en ook een belangrijk afhaalpunt voor onlineklanten wil zijn. Delhaize zei eerder dat het ruimte ziet voor 200 van die stadswinkels.

Maar ook Albert Heijn blijft winkels openen. Albert Heijn is in Vlaanderen alleen aanwezig met supermarkten en dat blijft tot nader order de formule. De planning voorziet in het toevoegen van 30 tot 50 supermarkten gespreid over drie jaar. Dat betekent dat Albert Heijn zou verdubbelen van 40 supermarkten vandaag tot een tachtigtal. Voorlopig blijft het actieterrein beperkt tot het Nederlandstalig taalgebied.

Onder leiding van Delhaize

De expansieteams van beide winkelketens worden samengevoegd tot één team dat onder leiding komt van Delhaize België. Dat team zoekt mogelijke locaties voor nieuwe winkels. Op basis van een reeks parameters wordt dan beslist voor welke formule de locatie het meest geschikt is. Door de expansie van beide ketens te coördineren, wil Ahold Delhaize onnodige kannibalisatie vermijden.

Dat Albert Heijn in België blijft, is vooral slecht nieuws voor Colruyt. Uit de jaarlijkse prijsvergelijking van Test-Aankoop is gebleken dat Colruyt goedkoper is daar waar er een Albert Heijn in de buurt is. Colruyt is een prijsvolger die lokaal de laagste prijzen wil aanbieden. Dat betekent dat Albert Heijn Colruyt verplicht zijn prijzen te laten zakken. Doordat Colruyt een veel dichter netwerk heeft dan Albert Heijn, is één Albert Heijn-winkel vaak voldoende om verschillende Colruyts te besmetten.

Bol.com

Bol.com, de grootste online non-foodretailer van de Benelux, zal ten slotte ook afhaalpunten openen in het netwerk van Delhaize. Bol.com start eerst in Antwerpen en zal van daaruit gradueel over heel Vlaanderen het mogelijk maken om de pakjes bij Delhaize af te halen. Dat kon tot nu toe ook al in de winkels van Albert Heijn. Voor Bol.com is het voordeel dat het de kosten van ‘the last mile’ beperkt, het aan huis brengen van het pakje. Delhaize hoopt dan weer dat klanten die hun pakje komen afhalen gelijk ook bij Delhaize winkelen. Via Bol.com breidt Delhaize ook het aanbod non-food sterk uit.