Drugs worden belangrijk verkeersveiligheidsprobleem
Druggebruik achter het stuur wordt opgespoord aan de hand van speekseltests. Foto: Yorick Jansens

Een op de acht jonge bestuurders in ons land rijdt elke maand onder invloed van drugs. Het wordt stilaan een even groot probleem als alcohol achter het stuur.

Twaalf procent van de Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar zegt maandelijks onder invloed van illegale drugs een auto te besturen. Dat blijkt uit de resultaten van de zevende Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias Institute bij 6.055 mensen. De problematiek is het kleinst in Vlaanderen (7 procent) en het grootst in Brussel (20 procent).

‘Dit is de eerste keer dat de ware omvang van dit probleem duidelijk wordt’, zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR). ‘Drugs worden stilaan een even groot probleem als alcohol achter het stuur.’

‘Gerichte sensibilisering is nodig, net zoals doelgerichte controles’, zegt Karin Genoe, ceo van Vias. ‘Wij hopen dat de tests via speekselanalyse snel en op grote schaal door de politie gebruikt kunnen worden.’

Foto’s achter het stuur

De ‘pakkans’ - de kans om gecontroleerd te worden op alcohol achter het stuur - is vorig jaar niet geëvolueerd en blijft hangen op 1 op 6. Ze is het hoogst in de provincie Luxemburg.

Een ander verkeersveiligheidsprobleem in opmars blijft de gsm achter het stuur. Bestuurders bellen niet alleen meer, maar gebruiken hun telefoon ook steeds vaker voor andere zaken. Zo zegt 9 procent van de bevraagde Belgen dat ze sociale media raadplegen tijdens het rijden. 6 procent neemt zelfs al rijdend foto’s.

Kilometerheffing

De meningen over de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens zijn verdeeld in ons land. In Vlaanderen is 43 procent voorstander, 33 procent uitgesproken tegenstander. In Wallonië bedraagt de verhouding 29 procent voor tegenover 49 procent tegen. Volgens VIAS is het verschil te verklaren door de hogere filedruk in Vlaanderen, waardoor de animo voor ingrijpende maatregelen er groter is.

Vlamingen verplaatsen zich ook ‘multimodaler’ dan de rest van het land, wat betekent dat ze meer verschillende vervoersmiddelen gebruiken.

Tot slot toont de enquête de opmars van ‘voortbewegingstoestellen’ als elektrische steps en eenwielers. Drie procent van de Belgen maakte er in het afgelopen jaar gebruik van. Dat is even hoog als het percentage mensen dat in het afgelopen jaar met de motor reed. In Brussel gebruikte zelfs 6 procent een voortbewegingstoestel.