Het Amerikaanse modelabel Calvin Klein stopt met advertenties in modemagazines en zet zijn advertentiebudget bijna integraal in op digitaal. Dat is slecht nieuws voor de Vogues en Elles van deze wereld.
De toekomst is aan de jeugd. Modehuizen halen alles uit de kast om een jonger publiek aan te spreken. Bij Calvin Klein, dat worstelt met dalende verkoopcijfers, willen ze dat nu ook doen door hun advertentiestrategie aan te passen om millennials en generatie Z beter te bereiken.
Concreet: vanaf februari worden klassieke printadvertenties geschrapt. Het vrijgekomen budget is bestemd voor digitale en sociale media, met voorkeur voor video. Dat liet het Amerikaanse modelabel, waar de Belgische ontwerper Raf Simons aan het roer staat, weten aan de uitgevers, schrijft Women’s Wear Daily.
Het bedrijf wil meer inzetten op sociale media en meer gebruikmaken van zogenaamde micro-influencers (hetzelfde als een influencer, maar gespecialiseerder en dus beter). Printadvertenties kunnen wel nog opduiken, maar alleen als ze het digitale verhaal ondersteunen, klinkt het nog.
Modemagazines zoals Vogue kunnen maar beter hopen dat andere modehuizen het voorbeeld van Calvin Klein niet zullen volgen. Hun jaarlijkse modenummers bestaan bijna voor de helft uit advertenties, en het wordt elk jaar moeilijker om genoeg adverteerders te overhalen.
Het schrappen van klassieke printadvertenties is overigens niet de enige aanpassing die Calvin Klein doorvoert. Sinds de komst van Raf Simons werden alle campagnes gefotografeerd door de Belgische fotograaf Willy Vanderperre, met wie Simons al jaren samenwerkt. Maar hij wordt nu aan de kant geschoven voor de Brit Glen Luchford.