Bart De Wever: ‘Parkeerverbod op straat voor bezoekers voorbarig’
Foto: Jan Van der Perre
De stad Antwerpen heeft een plan klaar om bezoekers te verbieden op straat te parkeren in de binnenstad, binnen de Leien. De parkeerplaatsen zouden worden voorbehouden aan bewoners. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) laat weten dat nog niets beslist is. De zelfstandigenorganisatie NSZ vindt het huidige plan ‘onaanvaardbaar’.

Antwerps districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA) lanceerde het plan in ­Wakker op Zondag, op de regionale zender ATV. Maar het kabinet van burgemeester Bart De Wever (N-VA) noemt de uitspraken voorbarig.

‘Het idee om parkeren op straat in de historische binnenstad alleen nog voor bewoners toe te staan, gaat over een stedelijke bevoegdheid en maakt als dusdanig onderwerp uit van de lopende onderhandelingen (voor een nieuw stadsbestuur, red.)’, zegt het kabinet van De Wever. ‘Het is maar een van de mogelijke voorstellen die zullen worden besproken binnen het thema mobiliteit.’ Ook schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zegt dat het plan deel uitmaakt van de lopende onderhandelingen. 

‘Onaanvaardbaar’

‘Zomaar parkeren verbieden in de Antwerpse binnenstad zonder een grondige analyse van de parkeernoden van de handelaars, is voor het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) onaanvaardbaar’, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in een persbericht. ‘Pas als er volwaardige alternatieven zijn, kan de auto geweerd worden uit de binnenstad.’ Ze stuurt aan op een uitbreiding van het tram-en busnetwerk naar het centrum en vraagt voldoende zones waar kortparkeren toelaten is.

'Het parkeerbeleid is een groot maatschappelijk en economisch probleem in Antwerpen', zegt Sofi Van Ussel, directeur Unizo provincie Antwerpen. 'Maar het voorgestelde plan is een te drastische oplossing met een te grote impact op de dagelijkse bedrijfsactiviteiten', zegt Van Ussel. 'De stad is geen woonerf, maar moet bereikbaar blijven.' Unizo Antwerpen stelt daarom voor om de capaciteit van de park-and-ride-parkings uit te breiden en in te zetten op een betere aansluiting van het openbaar vervoer. 'We moeten burgers aanmoedigen om voor alternatieven te kiezen', zegt ze. Daarnaast wil ze inzetten op doorgedreven parkeergeleiding, een handhavingsbeleid en een oplossing voor het economisch dienstenverkeer. 

Aangenaam wandelgebied

Bezoekers verbieden op de openbare weg te parkeren, past in het ruimere idee om van de Antwerpse binnenstad een aangenaam wandelgebied te maken. Als het plan werkelijkheid zou worden, zouden de parkeerplaatsen in de zone binnen de Leien worden voorbehouden voor de bewoners.

Men onderzoekt nog hoe vrienden en familie, dokters of klusjesmensen toch nog voor een beperkte tijd op straat kunnen parkeren. Mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers vindt het een goed initiatief om het aantal wagens in de stad terug te dringen. In verschillende Italiaanse steden bestaat al een soortgelijk systeem.