Premier Michel reageert op ontevreden NMBS-klanten: ‘Er is meer en beter nodig’
Foto: Photo News

Premier Charles Michel heeft dinsdag bij de officiële inhuldiging van de vier treinsporen tussen Brussel en Denderleeuw gereageerd op de lage tevredenheid van de NMBS-klanten.

Daags tevoren raakte bekend dat de tevredenheid over de dienstverlening gedaald was tot 60,9 procent, een historisch dieptepunt. Volgens spoornetbeheerder Infrabel leiden de extra sporen op de spoorlijn richting Gent, de drukste van het land, alvast tot meer capaciteit en vlotter treinverkeer, wat goed is voor de stiptheid.

Premier Michel wees er zelf op dat de verdubbeling van de sporen leidt tot meer veiligheid en stiptheid en een hoger comfort voor de reizigers. Maar ‘er is meer en beter’ nodig’. ‘Ik ben overtuigd dat de investeringen belangrijk zijn (...) Maar ik denk ook dat een goed bestuur, een goede samenwerking tussen de NMBS en Infrabel de sleutel is om betere resultaten te boeken voor de reizigers.’ De regering en minister van Mobiliteit Bellot hebben zich geëngageerd om alles te doen voor een betere samenwerking en coördinatie, voegde hij toe.

Maandag bleek nog dat de NMBS voor de lagere klantentevredenheid ook in de richting van Infrabel keek, wegens de vele spoorwerken. Daar kwam NMBS-ceo Sophie Dutordoir dinsdag niet echt meer op terug. De twee spoorbedrijven plegen permanent overleg, klonk het. ‘Wij zijn een grote familie, en ook in de beste families ben je het niet altijd over alles eens.’ Iedereen - NMBS en Infrabel - wil een stipter treinverkeer en meer tevreden klanten, aldus Dutordoir.