Hedi Slimane onthult eerste campagne voor mannencollectie
Foto: Belga

De Franse eigenzinnige topontwerper Hedi Slimane heeft zijn eerste campagne voor de mannenlijn van het Franse modehuis Celine onthuld. De nieuwe creatief directeur wil zo een jonger en breder publiek aanspreken.

Een week nadat Celine heeft aangekondigd dat het modehuis aanwezig zal zijn op de Parijse mannenmodeweek, onthult creatief directeur Hedi Slimane het eerste campagnefilmpje voor de nieuwe mannenlijn. Kenners van de ontwerper merken op dat de kledij unisex is.

De video - met een nummer uit 1985 van de synthpopband Ruth - toont verschillende beelden van mannelijke modellen. De beelden zijn gemaakt door Hedi Slimane zelf. De belangrijkste elementen in de collectie: skinny pakken, lederen jassen en zonnebrillen.

Volgens vakblad WWD past de nieuwe campagne van Celine perfect in de strategie van luxegrep LVMH, die het Franse modehuis in de portefeuille heeft zitten. LVMH wil namelijk de wereld van de mannenmode veroveren. Zo focust ook Givency zich daar voortaan meer op en werden bij Louis Vuitton en Dior met respectievelijk Virgil Abloh en Kim Jones nieuwe ontwerpers aangetrokken om die collecties te doen boomen.

LVHM

Voor Hedi Slimane was Céline een beetje thuiskomen. De 49-jarige Franse ontwerper keert immers terug naar de overkoepelende groep LVMH, waar hij tussen 2000 en 2007 internationale faam kreeg als creatief directeur van Dior Homme. Van 2012 tot 2016 drukte hij dan weer zijn stempel op het Franse modehuis Yves Saint Laurent.

Slimane staat bekend als een rebel die koppig zijn eigen koers vaart – en zijn signatuur is allesbehalve ingetogen. Zo nam hij bij Yves Saint Laurent de controversiële beslissing om de naam van het modehuis te veranderen in Saint Laurent Paris. Ook bij Céline drukte hij onmiddellijk z’n stempel: Céline gat sinds zijn komst door het leven als Celine. Zonder accent in de merknaam.

Door die eigenzinnigheid oogstte hij bewondering en succes. Chanel-ontwerper Karl Lagerfeld vermagerde ooit 47 kilo om zich toch maar in zijn nauwe pakken bij Dior Homme te kunnen wringen.

Hedi Slimane is synoniem met een superslank, androgyn en sexy silhouet. Hij maakte mee de zwarte skinnyjeans, dunne dassen en puntige boots (vaak met een stevige hak bij de mannen) populair. Maar de uitvinder van de chique grungelook oogstte even goed felle kritiek omdat hij vaak erg magere (mannelijke) modellen opvoerde.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig