Stefano Gabbano en Domenico Dolce hebben zich in een videoboodschap verontschuldigd bij alle Chinezen. 'We hopen dat onze fout kan worden vergeven.'

'Onze families hebben ons geleerd om altijd veel respect te tonen voor andere culturen. Daarom willen we onze excuses aanbieden omdat we jullie gebruiken verkeerd hebben geïnterpreteerd', aldus Domencio Dolce in het Italiaans.

'We hebben altijd een grote boon gehad voor China en hebben het land al meerdere malen bezocht. We houden van jullie cultuur, en vinden het jammer dat we onszelf verkeerd hebben uitgedrukt', klinkt het nog.

'We willen ons verontschuldigen bij alle Chinezen, wereldwijd. We zullen het nooit opnieuw laten gebeuren. We vragen uit de grond van ons hart om jullie vergiffenis', zegt Stefano Gabbana. De ontwerpers sluiten hun boodschap af door 'sorry' te zeggen in het Mandarijn.

De verontschuldigen komen er na een woelige week voor het Italiaanse modehuis, nadat er heisa was ontstaan door een reclamespot, waarin te zien is hoe een meisje typische Italiaanse producten als spaghetti en pizza met stokjes probeert te eten.

Volgens de Chinezen drijft het modehuis de spot met gewoontes en tradities van het land. De campagne werd bestempeld als racistisch en ongevoelig, en op sociale media werd opgeroepen tot een boycot. Chinese winkeliers haalden duizenden producten van het luxemerk uit hun schappen.

De controverse werd nog aangewakkerd nadat schermafbeeldingen waren opgedoken van een discussie op Instagram tussen ontwerper Gabbana en een volger waarin Gabbana uithaalt naar China. Later meldde Dolce & Gabbana dat de account van het merk en de ontwerper werden gehackt. Het modehuis annuleerde in allerijl een Chinese modeshow.