Colruyt is volgens het jaarlijkse prijsonderzoek van Test Aankoop opnieuw de goedkoopste supermarkt. Maar het verschil met Albert Heijn is klein.

Wie zijn winkelkarretje zo goedkoop mogelijk vol wil laden, moet nog steeds bij Colruyt zijn.

Opvallend is dat een Colruyt die in de buurt van een Albert Heijn ligt drie procent goedkoper is dan een Colruyt die niet rechtstreeks moet concurreren met de Nederlandse keten. In het geval van een naburige Albert Heijn is Colruyt twee procent goedkoper zijn concurrent.

Het verschil met Albert Heijn is dus klein, stelt Test Aankoop. Voor wie geen groenten en fruit koopt, is de Nederlandse keten zelfs goedkoper.

Voor hetzelfde karretje zijn de hypermarkten van Carrefour dan weer zo’n 8 procent duurder dan Colruyt, voor Delhaize is dat zo’n 11 procent. Helemaal onderaan staan Cora en Match, die respectievelijk 15 procent en 18 procent duurder zijn. Makro parkeert zich in de middenmoot, op zo’n 10 procent van Colruyt.

Deze grafiek geeft enkel de prijsverschillen weer van de merkproducten:

Het gaat hier om vergelijkingen van een mix van (inter)nationale merken, eersteprijsmerken en huismerken. Test Aankoop baseerde zich daarvoor op de prijzen die de supermarktketens op hun websites plaatsen.

De consumentenorganisatie peilde ook bij zo’n 17.000 abonnees naar hun tevredenheid over hun supermarkt. Bio-Planet scoort daarbij het beste, gevolgd door Okay en Colruyt. Bio-Planet en Okay zijn een onderdeel van de Colruyt-groep.