Schotland is het eerste land ter wereld dat lessen over LGBT+ personen (lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenderpersonen en anderen) invoert in het schoolcurriculum, schrijft BBC. Activisten noemen het ‘een historisch moment voor ons land’.
Staatsscholen gaan lesgeven over gelijkheid en LGBT-inclusiviteit. Experten zullen de scholen ondersteunen om de nieuwe richtlijnen in te voeren. In het curriculum staat dat de leerlingen gaan leren over de geschiedenis van de LGBT-beweging. Ze krijgen ook een bredere woordenschat over gender- en seksuele diversiteit aangereikt en informatie om homofobie en vooroordelen te bestrijden.
‘Ons onderwijssysteem moet iedereen ondersteunen om hun volledige potentieel te kunnen bereiken’, zei secretaris van Onderwijs John Swinney aan BBC. ‘Daarom is het vitaal dat het curriculum even divers is als de jongeren die op de schoolbanken zitten.’
Time for Inclusive Education (TIE) streed om de nieuwe regeling in Schotland erdoor te krijgen. Medeoprichter Jordan Daly is dolgelukkig met de ‘monumentale overwinning’.
Gijs Van Dyck (21), coördinator Scholenwerking van de Oost-Vlaamse LGBT-jongerenvereniging Verkeerd Geparkeerd, is opgetogen. ‘We vinden het fantastisch nieuws en we kunnen het alleen maar toejuichen. Ik hoop dat België volgt, want de oplossing voor homo- en transfobie is educatie. Haat en angst komen voort uit onwetendheid. Hoe meer nuances je aanbrengt bij het gender- en seksualiteitsthema hoe beter.’
Vrijwilligers van de scholenwerking van Verkeerd Geparkeerd gaan langs op middelbare scholen om leerlingen gedurende twee lesuren workshops te geven over gender- en seksuele diversiteit. Volgens Van Dyck is daar in het Belgische onderwijs nood aan.
‘Het feit dat wij workshops geven is een teken dat er een gat in het curriculum is dat wij opvullen’, zegt de coördinator. ‘We krijgen altijd fantastische reacties van de leerlingen zelf. Ze zeggen dat ze een woordenschat krijgen om zichzelf en de wereld te definiëren. Het is dus echt nodig.’