Vertrokken zonder bagage? Of vlucht geannuleerd? Hier heeft u recht op
Een gestrande reiziger op Brussels Airport Foto: Dirk Vertommen

De staking bij bagageafhandelaar Aviapartner gaat de zesde dag in. Wat kunt u als getroffen passagier doen?

De staking van Aviapartner gaat door, de vakbonden en de directie gaan de vierde dag van onderhandelingen in. Die verlopen heel stroef. Maandag stuurde de directie van Aviapartner zelfs een deurwaarder af op de vakbonden. ‘We hebben nog steeds niet het gevoel dat de directie met iets over de brug wil komen’, stelde Fouad Bougrine van ACLVB maandagochtend.

De hinder voor de passagiers blijft dus duren. Maar op welke compensaties heeft u nu recht?

Indien uw vlucht door de actie werd geannuleerd of grote vertraging opliep, moet de luchtvaartmaatschappij u een alternatieve vlucht aanbieden of uw ticket terugbetalen. U een extra compensatie betalen, daar ontsnapt uw luchtvaartmaatschappij echter aan. ‘Het gaat hier namelijk duidelijk om een geval van overmacht’, zei Simon November van Test Aankoop daarover eerder aan Het Nieuwsblad.

Daarnaast heeft u als reiziger sowieso recht op eten en drank, en twee gratis telefoontjes. Krijgt u die niet zelf aangeboden, dan kunt u de kosten daarvoor nadien op vertoon van de kassatickets terugvorderen.

Belangrijk: besluit een luchtvaartmaatschappij op voorhand zélf om vluchten te schrappen, zoals het Scandinavische SAS deed, dan hebt u als klant wel recht op de volledige terugbetaling van uw vlucht.

Overnachten op luchthaven?

Wie door de staking de nacht noodgedwongen op de luchthaven moest doorbrengen, heeft zeker recht op een compensatie, vervolgt November. ‘Het is de plicht van luchtvaartmaatschappijen om ervoor te zorgen dat mensen in hotels kunnen logeren wanneer ze niet kunnen vertrekken’, zegt hij.

Test Aankoop raadt die gestrande reizigers aan om een schadeclaim in te dienen bij hun touroperator. Hetzelfde advies geldt voor gestrande passagiers die zelf een hotel hebben gezocht. Ze kunnen daarvoor 100 tot 200 euro eisen per persoon.

Woont u dichtbij de luchthaven en gaat u ’s nachts terug naar huis om te slapen? Dan kunt u uw transportkosten terugvorderen.

Vertrokken zonder ruimbagage?

Reizigers die het geluk hadden wel te kunnen vertrekken, maar dan zonder ruimbagage, zullen in dat geval een speciaal formulier moeten invullen (‘Property Irregularity Report’), waarna een onderzoek naar de vermiste bagage wordt opgestart.

‘Het is dan aan de touroperator om die bagage nadien ter plaatse te brengen en aan de klant te bezorgen. In veel gevallen krijgen klanten een ‘noodpakket’ met onder meer zeep, een tandenborstel en tandpasta. Indien niet, dan kunt u dat zelf ter plaatse kopen en de bonnetjes indienen om het geld te recupereren’, zegt November.

Wanneer uw bagage op zich laat wachten, mag u ook zelf een aantal kledingstukken kopen en de kosten indienen. Is de bagage na 21 dagen nog steeds niet opgedoken, dan wordt ze als definitief verloren beschouwd. In dat geval heeft u recht op een schadevergoeding van maximaal 1.430 euro.

Reizigers dagen Aviapartner voor rechtbank

Claim it, een bedrijf dat zegt op te komen voor de rechten van vliegtuigpassagiers, wil bij de rechter een schadevergoeding afdwingen voor alle reizigers die getroffen werden door de staking. 'De klacht tegen de bagageafhandelaar wordt in de loop van de komende weken ingediend', zegt Ralph Pais van Claim it.

Claim it stapt wel vaker naar de rechter om in naam van de reizigers schadevergoedingen op te eisen. Het is de eerste keer dat nu ook een bagageafhandelaar wordt geviseerd. 'Het is een iets andere procedure, dus we zijn nog bezig met het opzetten van een platform om klanten te vinden die schade hebben geleden', zegt Pais.

Pais meent dat de schade van onder andere misgelopen hotelovernachtingen of vooruitbetaalde huurwagens al in de miljoenen euro's loopt. 'En Aviapartner is de enige verantwoordelijke hiervoor.'