Staking bij Aviapartner blijft duren: al zeker 110 vluchten geannuleerd
Foto: BELGA

Door de staking bij bagageafhandelaar Aviapartner worden maandag 110 van de 630 vluchten op Brussels Airport geannuleerd. De vakbonden en de directie gaan de vierde dag van onderhandelingen in.

Of de passagiers best wel of niet naar de luchthaven komen, hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee ze vliegen, zegt de woordvoerster. De luchtvaartmaatschappijen zijn het eerste en belangrijkste contact van de reizigers, en volgens Fransen lijkt het erop dat de passagiers de richtlijnen van de maatschappijen opvolgen.

Brussels Airport vraagt op zijn website ook aan vertrekkende passagiers om niet in de terminal te wachten, maar naar huis te gaan en van daar contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.

Luchtvaartmaatschappij TUI fly meldde zondag dat ze zelf personeel voorziet om bagage te laden en te lossen. ‘Luchtvaartmaatschappijen kunnen een uitzondering aanvragen om zelf bagage te laden en te lossen, en sommige maatschappijen hebben dat gedaan’, zegt Fransen nog.

Onderhandelingen

De vakbonden en directie bij Aviapartner zijn maandag wel aan hun vierde dag van onderhandelen begonnen.

‘Maar we hebben nog steeds niet het gevoel dat de directie met iets over de brug wil komen’, stelt Fouad Bougrine van ACLVB. ‘We hebben zeer constructief meegewerkt en een hele uiteenzetting gegeven om hen te overtuigen dat een vliegtuig perfect met vijf man kan behandeld worden. Daarvoor is dus niet eens extra personeel nodig. We hebben alles geprobeerd om hen te overtuigen dat niet alles met alleen maar investeringen moet gebeuren. Daar wilde men tot gisterenavond nog niet naar luisteren.’

Zondag bleek ook dat Aviapartner in slechte financiële papieren zit en dat bemoeilijkt de onderhandelingen. Al stellen de vakbonden dat er met een goede organisatie al veel opgelost kan worden. ‘Sommige reorganisaties kunnen investeringen met zich brengen, maar het gaat vooral om ook op de juiste manier te managen in plaats van moeilijk te doen over elke constructieve vraag’, klinkt het bij de vakbond.

‘De directie moet dan maar kijken waar er geld in gestoken wordt waar het niet nodig is. Verlies lijden betekent niet dat er onwerkbaar werk uitgevoerd moet worden. De cijfers waarnaar ze verwijzen zijn bovendien van vorig jaar en er zijn er andere, die zeggen dat ze nu wel weer winst maken’, verklaart Bougrine.