Maak kennis met de bestverkochte SUV van de wereld
Foto: Honda
Terwijl veel merken de SUV-markt nu nog maar ontdekken, heeft Honda al pakken ervaring met de CR-V. Wist je dat het zelfs de bestverkochte SUV van de wereld is? Hij is nu helemaal vernieuwd en voor het eerst beschikbaar met zeven zitplaatsen.
Dossier aangeboden door Honda.

SUV’s zijn wereldwijd een succes. Maar eentje springt er toch bovenuit: de Honda CR-V. Sinds zijn introductie in 1995 is hij uitgegroeid tot een absolute bestseller en zelfs de populairste auto in zijn soort wereldwijd*. De SUV-rage mag dan relatief nieuw lijken, Honda was er al zeer vroeg bij met de presentatie van de eerste CR-V in 1995 in Japan. Het had al snel begrepen dat het idee aansloeg en bracht de CR-V twee jaar later ook bij ons op de markt.

Trendsetter
De populariteit van die eerste CR-V of Comfortable Runabout Vehicle hoeft eigenlijk niet te verbazen. Hij combineerde het uiterlijk van een terreinwagen (kijk bijvoorbeeld naar het typische reservewiel op de koffer) met het weggedrag van een comfortabele berline zoals de Civic en de praktische snufjes van de toen erg geliefde monovolumes (tal van bekerhouders, veel interieurruimte, een picknicktafel in de koffervloer, …). Een cross-over avant la lettre dus.

Handig gevonden!
Ook de volledig nieuwe CR-V – intussen al de vijfde generatie van het model – charmeert direct met zijn praktische troeven. Een mooi voorbeeld hiervan is zijn slimme handsfree kofferklep. Die kun je niet alleen elektrisch bedienen, ze houdt ook rekening met een laag plafond in een garage. Je kunt de kofferklep programmeren op een bepaalde maximumhoogte of met de stop-and-hold-functie stoppen op de gewenste positie. Het is maar een van die snufjes die bewijzen dat Honda altijd net iets verder denkt.

De nieuwe CR-V is ook bijzonder ruim, nog ruimer dan zijn voorganger dankzij de langere wielbasis. Nog nooit was de koffer van een CR-V zo groot. De laadruimte is zelfs lang genoeg voor een mountainbike met een frame van 19,5 inch. Met een enkele handeling leg je de achterzetels plat om een volledig vlakke laadvloer te vormen. Ook functioneel: je kunt de laadvloer instellen op twee hoogtes om het laden nog te vergemakkelijken.

Voor zeven
Een belangrijke extra troef van de nieuwe CR-V is dat hij voor het eerst beschikbaar is met zeven zitplaatsen wanneer je kiest voor de 1.5-liter VTEC TURBO-benzinemotor. Deze bijkomende zetels zijn een optie van 1.700 euro op de vierwielaangedreven variant met automatische versnellingsbak (CVT). De ontwerpers zorgden ervoor dat ook de twee passagiers op de derde zitrij genoeg beenruimte krijgen om comfortabel te zitten. De achterdeuren (die in een bredere hoek openen dan bij de vorige CR-V) vergemakkelijken de toegang, samen met de tweede zitrij die 15 centimeter vooruit kan glijden. Goed om te weten, is dat Honda naast de huidige benzineversie ook een hybride voor vijf personen plant tegen begin 2019.
 

Je merkt het: de nieuwe Honda CR-V is in alle opzichten een intelligente auto. En dan hebben we het nog niet eens over zijn technologie gehad. Benieuwd om alle facetten van de nieuwe CR-V te ontdekken? Klik dan hier.
 

*Van januari 2013 tot december 2017, volgens onderzoek van Jato Dynamics