Europees Parlement wil orde in chaos lage-emissiezones
Zowat iedere lage-emissiezone heeft nu zijn eigen toegangsvoorwaarden. Foto: BELGA

Het Europees Parlement heeft geld vrijgemaakt om enkele projecten in de steigers te zetten die de wirwar van lage-emissiezones moeten ontrafelen.

Parijs, Frankfurt, Brussel of Madrid … steeds meer Europese steden bannen vervuilende (diesel)wagens uit hun centra om de luchtkwaliteit te verbeteren. Elke stad hanteert daarbij eigen toegangsvoorwaarden voor die zogenaamde lage-emissiezones (LEZ). Het gevolg is dat een automobilist die, bijvoorbeeld, van Amsterdam door België, Duitsland en Oostenrijk naar Italië rijdt, amper nog weet door welke binnenstad hij met zijn wagen mag rijden. In Europa bestaan nu meer dan tweehonderd verschillende regelingen. Om orde in die chaos te scheppen, heeft het Europees Parlement vandaag budget vrijgemaakt voor enkele pilootprojecten die de verschillende LEZ’s moeten harmoniseren.

Label

Europarlementslid Kathleen Van Brempt (SP.A) diende samen met haar Nederlandse collega Gerben-Jan Gerbrandy een voorstel in voor een Europees label voor schone wagens: het Ultra Low Emission Vehicle label. ‘Als je vandaag op vakantie gaat en verschillende steden bezoekt, vergt dat vooraf heel wat zoekwerk omdat steden verschillende toegangsvoorwaarden hanteren’, zegt Van Brempt. ‘Als we één norm voor heel Europa kunnen afspreken, zijn automobilisten verlost van die chaos.’

Alleen de wagens die voldoen aan de strengste Europese uitstootnormen en die normen halen in een Real Driving Emissiontest kunnen zo’n label krijgen. ‘De bestaande LEZ’s baseren zich op de Euro-klassen van wagens, maar die zijn gebaseerd op laboratoriumtests en onderschatten de reële uitstoot’, zegt Van Brempt. ‘Dat maakt de LEZ’s niet doeltreffend.’ Oude wagens moeten dan weer een retrofit krijgen om toch nog te voldoen aan de strengste uitstootnormen.

In één beweging wordt ook een Europees informatie-uitwisselingssysteem onderzocht. Via nummerplaatherkenning worden goedgekeurde wagens dan automatisch herkend. Dat moet de handhaving van LEZ’s makkelijker maken. Nu hebben veel steden problemen met het opsporen en beboeten van buitenlandse overtreders. Voor beide projecten wordt bijna 2 miljoen euro vrijgemaakt. De mogelijke partners moeten nog worden geselecteerd.

App

Ivo Belet, Europees Parlementslid voor CD&V, diende dan weer een voorstel in om alle informatie over de toegangsnormen van verschillende steden en regio’s in één app te bundelen. Het Europees Parlement keurde ook dat voorstel goed. ‘Er bestaat al een online informatieportaal, maar die website bevat alleen maar de basisinfo en is niet up to date’, zegt Belet. ‘We hebben nood aan een handig instrument met informatie over waar er juist emissiebeperkingen gelden en met welke voertuigen je de zone binnen mag.’