VRT had eerder al last met verregaande product placement
Jean Blaute en Ray Cokes: een bezoekje voor ‘Tournée générale’ aan een brouwerij bracht tot 7.500 euro op. Foto: BDW

De VRT krijgt kritiek op de live-uitzendingen van bepaalde radioprogramma’s nu blijkt dat de organisatoren daarvoor moeten betalen. Het is niet de eerste keer dat de VRT onder vuur ligt, blijkt uit dit lijstje.

Een live-uitzending van het Radio 1-programma ‘Culture Club’ bij de première van je voorstelling, een van ‘De Madammen’ op Radio 2 tijdens je event,... Een vereniging die aandacht wil, kan die krijgen tegen betaling van een deel van de productiekosten. Dat schrijft De Morgen vandaag.

De VRT kwam de voorbije jaren ook al onder vuur te liggen voor de verregaande productplacement in tv-programma’s. Bij de voorbeelden uit onderstaand lijstje hield de omroep zich wel telkens aan het mediadecreet, maar er werden veel wezenlijke vragen bij gesteld.

Vlaanderen Vakantieland

Buitenlandse steden en regio’s die in Vlaanderen Vakantieland kwamen moesten daarvoor tussen 5.000 en 6.000 euro ophoesten. Ook Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse provincies gaven ieder jaar enkele honderdduizenden euro’s aan het Eén-programma.

Onder politieke druk werd het programma vanwege die ‘overdreven’ product placement uiteindelijk noodgedwongen afgevoerd. Maar het werd vervangen door Weg zijn wij.

Tournée Générale

Jean Blaute en Ray Cokes zetten destijds in Tournée générale de kleine en grote Belgische bieren in de kijker. Maar om Blaute en Cokes op bezoek te krijgen, moesten de brouwers betalen. Sommige telden 7.500 euro neer.

Iedereen Duivel

In aanloop naar het WK in Brazilië zond Eén Iedereen Duivel uit. De voetbalbond zou toen 250.000 euro aan Bonka Circus betaald hebben voor het maken van Iedereen Duivel. Het productiehuis Bonka Circus was toen onder meer in handen Vincent Kompany. Achteraf ontkende het productiehuis. Het zou die 250.000 euro wel aan de KBVB gefactureerd hebben, maar voor ‘andere programma’s. Onder meer voor de rubriek ‘Iedereen Merci’ in het VRT-programma Iedereen Beroemd.

Ruben Van Gucht rijdt de Ronde van Vlaanderen

De VRT heeft een structurele samenwerking met Flanders Classics, organisator van onder meer de Ronde van Vlaanderen. Toen sportjournalist Ruben Van Gucht in april vorig jaar een dag lang Canvas inpalmde om zelf de Ronde te rijden en zo reclame maakte voor de wedstrijd, riep dat vragen op over zijn journalistieke onafhankelijkheid.

VRT had eerder al last met verregaande product placement
Ruben Van Gucht (in het rood) tijdens zijn Ronde van Vlaanderen. Foto: lds

Duivels op Eén

De reportages die Eén dit voorjaar bracht over Dries Mertens en Kevin De Bruyne waren gemaakt in samenwerking met Sporthouse Group, het sportmarketingbureau achter beide voetballers. Dat bureau, dat daarvoor betaald werd door de VRT, kon zo zelf bepalen welk beeld we van de voetballers te zien kregen. VVJ-secretaris Pol Deltour waarschuwde in juni in De Morgen voor ‘een hellend vlak’.

En op de radio?

Er zijn duidelijke regels over product placement op tv. Maar voor radio is er geen duidelijke regelgeving. Zo hebben de radiozenders van de VRT een overeenkomst met De Lijn voor hun fileberichten. De lezer eindigt zijn bericht vaak met een verwijzing hoe De Lijn een alternatief kan zijn voor de files. Op tv zou hiervoor een pp-logo (voor product placement, red.) nodig zijn. Voor dat logo bestaat geen alternatief op de radio.

En dus gebeuren er soms ongelukjes. Aan het begin van dit schooljaar organiseerde de marketingpoot van MNM een wedstrijd waarbij de winnaar een tijd gratis internet van Telenet voor op kot kon winnen. Daarvoor zond het reclamespots op de zender uit. Op 19 april kondigde een MNM-presentator zo’n spot op deze manier aan: ‘Op kot heb je het beste internet nodig dat je kan vinden om van alles op de hoogte te blijven. Dan moet je bij het kotabonnement van Telenet zijn.’ Dat voorval werd door de VRT afgedaan als een foutje van de jonge presentator.