Pakjes van Gents kledinglabel arriveren voortaan per fiets
Foto: Flaneur clothing

Om de gepersonaliseerde kleding van het Gentse Flâneur tot bij de klant te krijgen, wordt voortaan beroep gedaan op fietskoeriers. ‘Je moet geen genie zijn om te beseffen dat al die bestelwagens in het verkeer enorm schadelijk zijn voor het milieu.’

Drie studenten Bewegingswetenschappen aan de UGent lanceerden in 2016 een aantal T-shirts en truien met opvallende woorden, maar Flâneur Clothing laat inmiddels toe dat u zelf kunt kiezen met welke tekst of tekening u wilt rondlopen. De printer konden klanten al ontdekken in een pop-up tijdens de Gentse Feesten, maar de Gentse start-up heeft nu ook geïnvesteerd in een borduurmachine om klanten hun kleding te laten personaliseren.

Het ontwerpen, doorgeven van maat en gewenste kleur gebeurt allemaal online, waarna uw bestelling thuis wordt geleverd. Daarvoor rekent het Gentse bedrijf op de fietskoeriers van Cargo Velo.

‘E-commerce heeft een belangrijk aandeel in de transportproblemen in ons land en je moet geen genie zijn om te beseffen dat al die bestelwagens in het verkeer enorm schadelijk zijn voor het milieu. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle bestellingen in en rond Gent voortaan per fiets te laten leveren’, vertelt medeoprichter Dries Van Meirhaeghe.

Klanten hoeven daardoor zeker niet langer op hun pakje te wachten. ‘De fietskoeriers kunnen onmiddellijk zien wat er binnenkomt, wie er allemaal onderweg is, dus het systeem is heel flexibel. Ook retours worden indien mogelijk door hen opgehaald. We hebben met Cargo Velo een afspraak gesloten dat we hetzelfde tarief betalen als bij Bpost. Is levering met de fietskoeriers niet mogelijk, dan kunnen we alsnog terugvallen op levering per post’, aldus Van Meirhaeghe.

Cargo Velo is sinds deze week ook actief in Antwerpen, wat mogelijkheden biedt voor Flâneur om ook daar pakjes te laten leveren per fiets. ’We hopen dat we het project na deze testfase kunnen lanceren naar meerdere Vlaamse steden, maar dan moeten we ook bekijken hoe we onze stock gaan opsplitsen, en bijvoorbeeld een deel van de kleding in Antwerpen laten drukken en/of stockeren.’

Niet alleen het leveren wordt door Flâneur met een groene bril bekeken, ook op andere vlakken gaan de student-ondernemers hun ecologische verantwoordelijkheden niet uit de weg.

‘We zijn er trots op dat we met drie certificaties kunnen uitpakken - zijnde Fair wear, Climate positive and 100% Organic - en trekken dat ook zo veel mogelijk door naar de manier hoe we onze producten verpakken. We willen op een duurzame manier ondernemen. Het is een motivatie die we alle drie delen, maar dat je als bedrijf ook een maatschappelijk engagement hebt, is ook iets dat wordt gestimuleerd vanuit de universiteit, waar ze ons begeleiden.’

‘Naast T-shirts en truien, verkopen we sinds kort ook rugzakken die de klant kan laten personaliseren. We kiezen er bewust voor om het aanbod niet te snel te laten groeien. We betrekken onze fans van het eerste uur ook bij nieuwigheden, en vinden interactie heel belangrijk. Daarom hebben we een community gecreëerd op sociale media waar we feedback kunnen krijgen.’