Nieuws interesseert jongeren niet
Al voor de zevende keer peilde het Apestaartjarenonderzoek van Mediawijs, Mediaraven en imec-MICT-UGent naar het mediagedrag van Vlaamse jongeren. Zo’n 2.681 jongeren tussen 12 en 18 namen deel. Dit zijn de opvallendste conclusies.

1. Jongeren volgen nieuws vooral via sociale media (78,3 procent)

Maar ook radio (60,9 procent) en televisie (74,2 procent) blijven populair. Daarmee blijft de top drie van de belangrijkste nieuwskanalen die ze wekelijks raadplegen dezelfde als bij het vorige Apestaartjarenonderzoek uit 2016.

Ruim de helft van de jongeren (57,1%) volgt zelfs dagelijks nieuws via sociale media. Opvallend is dat een op de twee ­jongeren wekelijks in contact komt met nieuws door berichten in apps als Whatsapp of Facebook Messenger. Ook opvallend: ze stellen zich niet echt vragen bij de kwaliteit van nieuws op sociale media.

2. De jeugd gaat niet op zoek naar nieuws

Jongeren volgen het nieuws minder in vergelijking met het ­vorige Apestaartjarenonderzoek. Wanneer ze in aanraking komen met nieuws is dat eerder uit verveling of op aanraden van anderen. Ze zien zichzelf eerder als passieve gebruikers. Tegelijk geven ze aan dat ze nieuws vooral volgen omdat het goed is voor hen of omdat ze het graag doen. Hoewel ze het nieuws niet echt volgen, vinden de meeste jongeren van zichzelf wel dat ze voldoende vaardigheden hebben om het nieuws te begrijpen en de kwaliteit ervan in te schatten.

3. Geen enkel nieuwsonderwerp boeit hen, behalve misschien cultuur

Nieuws over maatschappelijke kwesties? Laat maar waaien, denken Vlaamse jongeren. En berichten over politiek? Die kunnen hen al helemaal niet boeien. Sport, ­criminaliteit en veiligheid en ook nieuwtjes over beroemdheden kunnen hen wel nog interesseren.

Goed nieuws wel voor deze bijlage, want jongeren zijn het meest geïnteresseerd in cultureel nieuws.