Waarom diesel voortaan B7 gaat heten
Foto: Ivan Put
Op 12 oktober worden de brandstofetiketten in de hele Europese Unie geharmoniseerd. Binnenkort zult u op de pomp geen stickers meer zien hangen met het opschrift ‘diesel’, maar ‘B7’. Mobiliteitsclub VAB vreest dat de nieuwe etiketten voor verwarring zullen zorgen.

‘Er is geoordeeld dat consumenten er voordeel zullen uithalen als ze overal in Europa dezelfde etiketten zullen zien. Nu is er te veel verwarring’, legt Chantal De Pauw uit, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie. Het nieuwe systeem zou ook de invoering van nieuwe brandstoffen vergemakkelijken.

En daarom verdwijnen de huidige gele en groene labels. In de plaats komen witte etiketten met zwarte belettering. Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en LPG wordt een ruit. Maar vooral de nieuwe benaming springt in het oog: benzine 98 zal voortaan E5 heten, benzine 95 wordt E10 en diesel wordt B7. LPG blijft LPG.

De nieuwe namen zullen worden gebruikt in de 28 lidstaten van de EU, net als op IJsland en in Liechtenstein, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije.

Waarom diesel voortaan B7 gaat heten? De “B” verwijst naar biodiesel, het cijfer slaat hier eveneens op het percentage biodiesel dat de motor accepteert. B7 is dus diesel voor een wagen die 7 procent biodiesel ondersteunt

Waarom diesel voortaan B7 gaat heten
Foto: FOD Economie

‘Duizenden euro's schade bij verkeerd tanken’

Mobiliteitsclub VAB vreest dat net de nieuwe etiketten voor benzine en diesel voor verwarring zullen zorgen. 'En wanneer er verwarring is, gaat men zich vergissen', klinkt het. VAB vraagt daarom een overgangsperiode en ijvert voor het behoud van een duidelijke vermelding van de benamingen diesel en benzine.

'Het moet voor de consument duidelijk zijn dat diesel diesel is, die benaming zou toch behouden moeten blijven', zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.

Diesel tanken in een benzinewagen zal niet zo snel gebeuren, omdat het pistool voor diesel te dik is voor de opening aan een benzinewagen. Omgekeerd is verkeerdelijk benzine tanken in een dieselwagen wel mogelijk.
'Een dieselrijder die benzine tankt, kan zeer zware schade aan de motor veroorzaken, met een kostenplaatje in de duizenden euro's', aldus Matienko. Mensen die zich vergissen en het tijdig opmerken mogen zeker niet de motor starten.

‘Wellicht even aanpassen’

De FOD Economie geeft toe dat de naamswijziging 'wellicht even aanpassen' zal zijn. 'Maar er komt inderdaad een overgangsperiode waarop beide benamingen zullen worden gebruikt. Er komt ook een online informatiecampagne’, zegt De Pauw.

De nieuwe etiketten zullen worden gebruikt op nieuwe voertuigen (aan de tankdop en in de gebruiksaanwijzing), in de tankstations (op de pomp en het brandstofpistool) en bij de autodealers.