Toerisme Vlaanderen mag dan toch adverteren met bloot vlees van Peter Paul Rubens. Facebook heeft, twee maanden na een boze open brief vanuit Vlaanderen, zijn politiek aangepast.

Het filmpje ging in juli de wereld rond: ‘inspecteurs’ van Facebook die bezoekers in het Rubenshuis beletten om naar schilderijen te kijken waar naakt op staat. Met die video en een open brief aan Facebook-baas Mark Zuckerberg, wilde Toerisme Vlaanderen aankaarten dat het op Facebook niet mag adverteren met de barokmeesterwerken van Rubens. Zelfs de Kruisafneming bleek niet te kunnen. Vervelend, als je toeristen wilt lokken voor het Vlaamse culturele erfgoed.

Voortaan kan dat wel, maakte Facebook woensdag bekend. Adverteren met een kunstwerk dat naakt bevat, is nu toegestaan, binnen bepaalde grenzen. Enkele weken geleden is de politiek geruisloos aangepast, en zijn een aantal musea en instellingen gebriefd. Inmiddels zouden al ‘duizenden’ advertenties met artistiek naakt te zien zijn op het sociale netwerk.

‘Het is belangrijk voor ons dat musea en andere instellingen hun kunst en hun tentoonstellingen kunnen promoten op Facebook’, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Een afbeelding van een naaktschilderij of -beeldhouwwerk op Facebook posten, was overigens al langer toegelaten. Maar voor betaalde advertenties golden tot nu toe strengere regels dan voor gewone berichten. Nu wordt dat verschil opgeheven, tenminste voor artistiek naakt.

Vlaamse boodschap met internationale weerklank

Deze wijziging van de regels zou al enkele maanden in de pijplijn zitten bij Facebook. Ze komt er dus niet rechtstreeks als gevolg van de open brief van Toerisme Vlaanderen, viel bij Facebook te vernemen.

Al kan die factor zeker hebben meegespeeld – de Vlaamse video waarin met de preutsheid van Facebook de spot werd gedreven, was in juli te zien op de websites van The Guardian, The Times en verscheidene Amerikaanse tv-zenders.

Niet alles mag

Deze wijziging betekent niet, dat alles nu zomaar mag. De bijgewerkte tekst van het Facebook Advertentiebeleid klinkt nog altijd behoorlijk streng, en laat tegelijk heel wat ruimte voor interpretatie. Een foto van de ‘David’ van Michelangelo ‘toont naakt van een beeld en voldoet aan het beleid’, staat er als voorbeeld ter verduidelijking. Maar een foto van een (aangeklede) vrouw die op suggestieve manier een banaan opeet, is ‘seksueel uitdagend en in strijd met de regels’, en kan dus niet als reclamebeeld. Wat dat betekent voor een schilderij als het beroemde L’origine du monde of het oeuvre van Egon Schiele? Dat zult u zelf moeten uitproberen.