Elon Musk wil Tesla van beurs halen
Elon Musk Foto: Reuters
Oprichter Elon Musk zegt dat hij de financiering rond heeft om Tesla van de beurs te halen. In welke mate het om een concreet voornemen gaat, is voorlopig niet duidelijk, maar de beurskoers van de autofabrikant krijgt er alvast vleugels door.

Musk liet via het sociale netwerk Twitter weten dat hij ‘overweegt’ een bod uit te brengen van 420 dollar per aandeel Tesla, om het zo van de beurs te halen. Dat is 22,8 procent hoger dan de slotkoers van maandag, voor het verspreiden van zijn voornemen. Hoewel er van een concreet bod nog geen sprake is, sprong het aandeel dinsdag dan ook al meer dan 10 procent hoger. 

Musk verduidelijkte nog dat het niet zijn bedoeling is om aandeelhouders gedwongen uit te kopen. De bestaande aandeelhouders zouden er voor kunnen opteren om in te gaan op het bod van 420 dollar, of hun aandelen behouden en na het schrappen van de beursnotering aan boord te blijven. Dat zou volgens hem kunnen door het oprichten van een speciaals fonds. Zijn greep op Tesla zou dus niet versterken of verzwakken.

Koersstijging

Persagentschap Reuters berekende alvast dat deze operatie, mocht ze doorgaan, een totaal prijskaartje van 72 miljard dollar zou hebben. Daarmee zou het een van de grootste operaties ooit zijn om een bedrijf van de beurs te halen.

De koers steeg snel na het verspreiden van de tweets met zo’n 8 procent tot 370 dollar per aandeel, al bleef de koers duidelijk onder de 420 dollar waarvan Musk spreekt. 

Geschorst

Voor toezichthouder CES was de discussie op Twitter en de daaropvolgende koersstijging reden om de handel in het aandeel stil te leggen in afwachting van een officieel bericht van Tesla. Of de tweets van Musk geldig zijn als officiële bedrijfscommunicatie is namelijk betwist. Maar dat ze invloed hebben op de koers is duidelijk. 

Nadat Musk ook via de blog van Tesla zijn plan uiteenzette, werd de handel hervat. Uiteindelijk sloot Tesla op 379,57 dollar, of 10,99 procent hoger dan maandag.

Dat is wel nog een heel eind verwijderd van de 420 dollar die Musk zou veil hebben voor de aandelen. Dat betekent ofwel dat lang niet iedereen ervan overtuigd is dat het tot een echt bod zal komen, ofwel dat de aandeelhouders voor die prijs liever aan boord blijven, ook na een beursexit. 

Eenvoudiger besturen

Musk leek er wel op gebrand om duidelijk te maken dat het niet louter om een grap gaat. Zo stemt hij in met de opmerking van een andere twitteraar, die oppert dat het eenvoudiger zou zijn om het bedrijf te besturen als het niet meer beursgenoteerd zou zijn.

Ook veel analisten nemen de suggestie ernstig. Zo leggen sommige analisten het verband met Musks frustratie over shorters die het aandeel viseren. Door niet meer op de beurs te noteren zou hij aan hen al geen aandacht meer moeten besteden. In de toelichting bij de tweets, die Musk gaf op de blog van Tesla, verwees de topman ook expliciet naar zijn ongenoegen over shorters. Buiten de beurs om zou het bedrijf dan ook rustiger kunnen groeien, maakt hij zich sterk. 

Shorters verliezen

De voorbije maanden steeg het aandeel Tesla sterk in prijs. Volgens sommigen ligt de verklaring ironisch genoeg bij shorters, die geld inzetten op een koersdaling van het aandeel. Zij 'lenen' namelijk een aandeel bij een bestaande aandeelhouder om vervolgens te verkopen, en dan hopelijk later goedkoper terug te kopen en terug te bezorgen aan de eigenaar. Het prijsverschil is dan hun winst.

Maar aangezien ze nu vrezen dat die koersdaling er niet komt, dreigen ze zelf voor het verschil op te draaien. Dus kopen ze versneld de duurdere Tesla aandelen terug, om hun verlies te beperken. Die toegenomen vraag doet de koers echter alleen maar verder klimmen. 

Saudi-Arabië

De tweets van Musk komen er uitgerekend op de dag dat berichten zijn uitgelekt over Saudische belangstelling voor Tesla. Volgens Financial Times hebben het het Saudische staatsfonds al zo'n 2 miljard in het aandeel geïnvesteerd, waarmee het land 3 tot 5 procent van de aandelen zou controleren. Daardoor zou het tot de tien grootste aandeelhouders van het automerk behoren.