woensdag 11 juli 2018 - Binnenland

‘Nergens zoveel in veiligheid geïnvesteerd als op de luchthaven’

Ruim twee jaar na de aanslagen is de veiligheid op de luchthaven nog altijd niet waterdicht. Waarom gaat het zo traag?

Veerle Beel
Wat is het probleem?

De politievakbonden en een leidinggevende binnen de luchthavenpolitie melden in Knack dat er een ‘acuut probleem’ is met de veiligheid op de luchthaven van Zaventem. Op de toegangsweg naar de luchthaven kunnen geen gerichte politiecontroles worden uitgevoerd en ook de busparking zou daarvoor niet geschikt zijn. Het vroegere politiekantoor op de luchthaven is na de aanslagen afgebroken, omdat het te zeer gehavend was. Het administratieve gebouw waarin de politie nieuw onderdak heeft gekregen, is niet voldoende beveiligd. De wapens en de combi’s waarover het korps beschikt, zijn verouderd. De e-gates, die automatisch identiteitskaarten checken, zijn vaak defect. En er is een personeelstekort, dat deze zomer kan oplopen tot 85 eenheden, terwijl er door de Belgische regering net een uitbreiding was beloofd van 187 extra agenten.

Bronnen binnen de luchthaven, die anoniem willen blijven, bevestigden gisteren nog eens het verhaal. ‘Het beleid wil en belooft veel, maar er komt weinig van terecht. De luchthavencommissaris doet zijn uiterste best om in de gegeven omstandigheden alle eindjes aan elkaar te knopen. Chapeau daarvoor. Het is een heikel onderwerp, want we willen geen onverlaten op gedachten brengen.’

Wat is de oorzaak?

De luchthavenpolitie heeft na de aanslagen wel degelijk extra personeel gekregen, zoals beloofd was. Dat erkennen ook de politievakbonden. Maar het waren vooral jonge mensen uit andere provincies, die elke dag urenlang onderweg waren naar hun werk. Ze kiezen nu massaal voor korpsen dichter bij huis.

Bij die vele overplaatsingen moeten volgens een politievakbond ook nog de afwezigheden door ziekte en burn-out worden bijgeteld, die oplopen door de moeilijke werkomstandigheden: ‘Zo kan het personeelstekort nog hoger worden dan 85’.

Er is ook geïnvesteerd in nieuwe technologie, zoals camera’s voor nummerplaatherkenning. Maar dat is niet voldoende. Tegen dat een nummerplaat gesignaleerd wordt, is de auto al binnengereden op de parking en met de huidige politiecombi’s is het onmogelijk daar binnen te rijden. Er zijn dus dringend nieuwe voertuigen nodig.

‘Er zouden ook camera’s voor gezichtsherkenning moeten komen’, zegt een betrokken politieagent. ‘Maar dat botst op regels ter bescherming van de privacy. Dergelijke beleidsbeslissingen zitten een snelle oplossing van de problematiek wel vaker in de weg.’

Wat zegt de overheid?

‘Er is geen veiligheidsprobleem op de luchthaven’, zegt de federale minister van Binnenlandse Zaken, Jan Jambon (N-VA). ‘Er is zelfs nergens anders in ons land zoveel geïnvesteerd in veiligheid als op die plek.’

Olivier Van Raemdonck, woordvoerder van Jambon, geeft toelichting: ‘Er is een innovatief veiligheidsplan uitgewerkt, dat we nu stelselmatig uitrollen. Er zijn budgetten vrijgemaakt voor zowel de rekrutering van agenten als voor de aankoop van nieuwe technologieën. Sommige mensen binnen de vakbonden en de politie vinden dat het allemaal te traag gaat, waarvan akte. Wij zouden het zelf ook wel sneller willen, maar het is nu eenmaal zo dat je niet vandaag kunt beslissen om morgen iets te kopen. Zo werkt dat niet bij de overheid. En toegegeven: zo lang niet alle technologie aanwezig is, moet vooral mankracht in de bres springen.’

‘Ondertussen werken we aan een snellere rekrutering van politie-agenten. We hebben daarover net een doorlichting laten maken door KPNG. Nu duurt het ettelijke maanden voor een kandidaat aan zijn opleiding kan beginnen. Die periode willen we drastisch inkorten. Het is belangrijk voor de hele politie, niet alleen voor die op de luchthaven’, zegt Van Raemdonck. ‘We moeten de politie als merk aantrekkelijker maken, ook door haar een betere uitstraling te geven en andere drempels weg te werken.’

Wat de e-gates betreft, geeft Van Raemdonck toe dat er ‘heel wat haperingen’ zijn geweest. ‘We hebben de fabrikant al meermaals op het matje geroepen. Het gebeurt nu minder en minder.’

Groei

Intussen blijkt dat Brussels Airport in de eerste helft van dit jaar een nieuw record heeft geboekt. De luchthaven kreeg 12,06 miljoen passagiers over de vloer, of 4,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de langeafstandsvluchten groeien sterk. Er was ook een ‘forse heropleving’ van de chartervluchten naar Turkije, Egypte en Tunesië.

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, de grootste klant op Zaventem, liet dinsdag weten dat ze in juni 926.901 passagiers heeft vervoerd, ruim 9 procent meer dan in juni 2017. (belga, vbr)