Studio 100 laat Greenpeace-filmpje met rokende Maya de Bij offline halen: ‘Schaamteloze campagne’
In het Greenpeace-fimpje promootte Studio 100-figuurtje Maya De Bij sigaretten. Foto: rr

Studio 100 heeft het filmpje van Greenpeace met een rokende Maya de Bij offline laten halen. ‘We moesten wel actie ondernemen’, stelt Studio 100-ceo Hans Bourlon. ‘Het filmpje heeft gewerkt’, reageert Greenpeace tevreden.

Studio 100-baas Hans Bourlon bevestigt maandagavond dat Studio 100 aan onder meer Vimeo en YouTube gevraagd heeft om het omstreden Maya De Bij-filmpje offline te halen. ‘Wij hebben maximale inspanningen geleverd’, zegt Bourlon. ‘We moesten wel actie ondernemen want het ging om gestolen beelden. Deze campagne was schaamteloos.’

Greenpeace zet de campagne rond ongezonde charcuterie toch voort. ‘Het onderwerp is op de agenda gezet en de discussie over ongezonde charcuterie woedt volop. Het filmpje heeft dus gewerkt’, reageert Ilse Nollet van Greenpeace.

De heisa ontstond vorige week nadat Greenpeace een campagne had gelanceerd om Studio 100 aan te zetten te stoppen met het maken van ongezonde charcuterie voor kinderen. In een filmpje werden zogezegd sigaretten van Maya de Bij gepromoot. De milieuorganisatie wil dat Studio 100 de charcuterie vervangt door gezonde vegetarische alternatieven of door vlees dat afkomstig is uit lokale en ecologische landbouw.

De campagne schoot in het verkeerde keelgat van Studio 100-baas Hans Bourlon. Hij eiste excuses van Greenpeace. ‘Wij doen al inspanningen om gezonde voeding te promoten en plannen het assortiment uit te breiden naar onder meer vegetarische producten’, reageerde Bourlon.