Problemen bij Argenta eindelijk van de baan, compensaties voor klanten
Foto: isopix

De technische problemen bij Argenta zijn sinds vrijdagmiddag van de baan. Het internetbankieren en de app zijn weer toegankelijk. Ondertussen wordt bekeken hoe klanten gecompenseerd konden worden.

De mobiele app werkt weer sinds vrijdagochtend, en sinds 12.30 uur werd ook het internetbankieren weer mogelijk gemaakt. Alle kanalen zijn momenteel open, meldt Argenta. Toch konden gebruikers kort na het opstarten nog problemen ervaren om toegang te krijgen tot de app. 'Bij uitzonderlijke belasting kan het aantal toegangen nog beperkt worden', liet de bank op Twitter weten.

Argenta kampte al dagen met problemen aan zijn IT-infrastructuur. Als gevolg konden klanten niet internetbankieren en niet mobiel bankieren via de app. 'We hebben vrijdag alles zeer geleidelijk opgestart', aldus de woordvoerster. Het probleem lag bij de uitwisseling tussen beide datacenters, dat na een nieuwe update van de IT-systemen veel trager liep dan verwacht, waardoor niet alle transacties verwerkt kunnen worden, aldus Argenta.

Compensatie

Er wordt ook bekeken hoe de 1,4 miljoen Argenta-klanten kunnen worden vergoed voor de overlast. Consumentenorganisatie Test-Aankoop zegt 'gerust te willen meedenken over een oplossing'.

'Wij raden klanten aan om hun rekeningen te controleren van zodra dit technisch mogelijk is. Indien je merkt dat er kosten worden aangerekend in de nasleep van deze informaticaproblemen, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen', aldus Test-Aankoop.