Onbekend en onbemind: deze letter kan bijna niemand correct schrijven

Er is één letter die je dagelijks ziet passeren, maar die bijna niemand kan schrijven. Dat blijkt uit onderzoek van de Johns Hopkins University in de Amerikaanse stad Baltimore. Het gaat om de gesloten variant van de kleine letter ‘g’.

Verschillende lettertypes zoals Times New Roman en Calibri hebben de gesloten variant van de letter ‘g’. Geen obscure letter dus, maar wel een vreemd teken, ondervonden de onderzoekers in Baltimore. Uit hun experimenten bleek dat weinig mensen weet hebben van de gesloten variant en hem moeilijk kunnen schrijven. Sterker nog, heel wat mensen beseffen niet dat er twee versies bestaan van dat letterteken.

De wetenschappers vroegen een focusgroep van 38 volwassenen om een letter te noemen die op twee verschillende manieren kan worden neergeschreven (los van de hoofdletter). Maar twee mensen beseften dat de ‘g’ er daar een van was. En maar een deelnemer kon de beide versies perfect schrijven.

Geen idee

‘Toen we het hen vroegen, staarden heel wat mensen ons aan omdat ze geen idee hadden’, vertelt academicus Kimberley Wong. ‘Zelfs toen we bleven zeggen dat er twee manieren waren om de letter te schrijven, waren sommigen er rotsvast van overtuigd dat ze nog nooit zo’n tweede versie hadden gezien. Totdat we hen het papier in handen gaven natuurlijk.'

De laatste opdracht ging evenmin vlot: 16 proefpersonen moesten woorden met de letter ‘g’ hardop lezen. In de tekst werd de gesloten variant gebruikt. Daarna moesten ze de ‘g’ schrijven die ze net gelezen hadden. Dat ging bijzonder moeizaam. Slechts één iemand wist de vorm correct neer te pennen.

Patroon

Hoewel de resultaten niet kwantitatief bewezen zijn, omdat het telkens maar om een klein aantal proefpersonen ging, suggereert het onderzoek wel dat de onbekende versie van de letter 'g' een negatieve tendens aantoont. Onze kennis van letters lijkt immers steeds slechter te worden, naarmate we zelf minder schrijven, aldus het onderzoeksteam.

Die theorie leggen ze verder uit. ‘We denken vaak dat we iets pas kennen, als we er vaak naar kijken. Zeker tijdens het lezen, besteden we net heel veel aandacht aan de vorm van de letters. En toch merken we dat we dan eigenlijk nog niet concreet weten wat er staat’, legt cognitiewetenschapper Michael McCloskey uit.

Daar heeft het onderzoeksteam een mogelijke verklaring voor gevonden. ‘Volgens ons leren we de vorm van letters enkel door ze op te schrijven, zoals we dat in het eerste leerjaar op school leren. Omdat we die gesloten variant van de “g” niet aanleren, herinneren we ook de vorm niet, ook al zien we die elke dag passeren.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig