Vetements reageert op ‘pseudojournalistiek’: ‘Het gaat beter dan ooit’
Foto: AFP

Is het hippe Franse label Vetements op sterven na dood? Volgens stichters Demna en Guram Gvasalia is de berichtgeving van modewebsite HighSnobiety over de negatieve verkoopscijfers van het merk niet correct. De website blijft echter bij zijn mening: ‘Het is voorbij.’

‘Vetements staat niet achter journalistiek die gebaseerd is op leugens en roddels.' Vetements-gezicht Demna Gvasalia is niet te spreken over een kritisch stuk van modewebsite HighSnobiety. Die concludeerde dat het merk over zijn hoogtepunt heen is en dat de verkoop sterk gedaald is.

‘Mijn team bij Vetements is sterker dan ooit’, aldus Gvasalia. ‘Mijn verantwoordelijkheid en betrokkenheid zijn niet veranderd of verminderd. Ik ben altijd het creatieve hoofd geweest, ondanks een vier jaar oud misverstand daarover. Mijn focus is, was en zal altijd het product zijn, en de klant die het draagt. Mode draait niet om hypes of om waardeloze roddels of om opportunistische pseudojournalistiek, mode draait om kleren. Net als Vetements.’

Ook Demna’s broer Guram, eveneens werkzaam bij Vetements, reageerde tegenover modewebsite Women’s Wear Daily: ‘Het zal wie ons haat wellicht teleurstellen, maar we staan zowel financieel als creatief sterker dan ooit.’

‘We gaan de boeken niet neerleggen en de speculaties over onze verkoopcijfers zijn niet alleen fout, maar zelfs belachelijk, aldus Guram, die stelde dat Vetements afgelopen jaar zelfs met vijftig procent groeide in vergelijking met het jaar ervoor.

‘Het is wel voorbij’

HighSnobiety blijft echter achter het artikel staan: ‘Vetements is niet immuun voor de problemen die jonge, onafhankelijke labels wel vaker hebben. Wij analyseren of ze in staat zijn om relevant te blijven voor ons jong, trendgevoelig publiek.'

'De inkopers die wij gesproken hebben, werken voor kleine, onafhankelijke retailers en bedienen de veeleisende klant die ook onze lezer is', aldus HighSnobiety nog. 'Op het moment waarop een merk bij grote, mainstream handelaars belandt, krijgt de authenticiteit een klap. Vetements is zeker niet dood, maar voor velen, vooral de selectieve markt die wij bedienen, is het wel voorbij.’

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in