'Hipste label van het moment' Vetements verkoopt geen kleren meer
Foto: AFP
Het ging hard voor het rebelse kledinglabel Vetements. Modeliefhebbers betaalden vlot 150 euro voor een geel DHL-T-shirt, maar die dagen lijken voorbij. 'Het wekt geen interesse meer', beweren verschillende bronnen in de modewereld aan modewebsite HighSnobiety.

Amper twee seizoenen na de lancering was het Franse Vetements al het meest besproken label in de modewereld. Het label werd opgestart door zeven voormalig Margiela-werknemers, en wentelt zich net zoals de Belg in een waas van mysterie. De Georgische ontwerper Demna Gvasalia, die mode studeerde in Antwerpen, en zijn broer werden naar voren geschoven als gezichten van het collectief.

Het merk gaf een nieuwe draai aan normale kledingstukken, zoals een DHL-T-shirt en betekenisloze accessoires als winkeltasjes. De ontwerpers laten zich vooral leiden door streetwear en trends uit de jaren negentig. Te korte jeans met hoge tailles, lelijke sneakers, veel te grote hoodies en bombastische jassen - deze trends hebben we voor een groot deel aan Vetemens te danken. Gvasalia werd zo gehypet, dat Balenciaga hem de post van creatief directeur aanbood.

De hele wereld leek wel een beetje Vetements-gek. Kanye West werd gespot op hun shows en zelfs Celine Dion verscheen in de 'Titanic'- hoodie. Hoewel het label peperdure stukken verkoopt met prijzen rond de 700 euro voor een sweater en 3.500 euro voor een lederen jacket, vlogen ze over de toonbank. Veel van hun bekende stukken waren elk seizoen meteen uitverkocht. 

Maar volgens verschillende bronnen is het merk (nu al) over zijn hoogtepunt heen. De kleding raakt niet meer verkocht en het rebelse label wekt geen interesse meer, schrijft HighSnobiety nadat het sprak met retailers, vroegere werknemers en verkoopsverantwoordelijken van luxeboetieks die het merk verkopen. 'We verkopen het merk al sinds de start en de laatste seizoenen verkochten we alles van wat we kochten. Maar als je onze bestelling voor de winter van 2018 vergelijkt met die van de zomer, hebben we nu zeventig procent minder verkocht', zegt een aankoper. 

'Als je het qua verkoop bekijkt, is Vetements dood', zegt een andere aankoper. 'Na twee seizoenen kijkt men er niet meer naar. De verkoop is gedaald en je ziet de stukken regelmatig afgeprijsd tot zestig en zeventig procent.'

Tweederangs

De reden voor de dalende verkoop is volgens alle bronnen niet ver te zoeken: een gebrek aan creativiteit en nieuwe ideeën bij de nieuwe collectie en veel te dure prijzen. Wie vroeger geïnteresseerd was in het label, shopt nu liever bij Balenciaga: dezelfde look en kwaliteit en ongeveer even duur. Gvasalia gaf eerder in een interview met The Telegraph toe dat de stukken van Vetements duur zijn, dat zijn vrienden ze niet kunnen betalen en dat hij zelf eigenlijk ook niet zo veel geld zou neerleggen voor een T-shirt. 'Ik draag mijn prototypes.'

'Het team bij Vetements is ook heel klein geworden', zegt een ex-werknemer. 'Er zijn nog maar twee mensen aan het werk die er al van bij het begin waren. De beste designs gaan naar Balenciaga. Vetements is een beetje tweederangs geworden.'

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig