Volvo Gent bouwt eerste ‘Chinese’ auto in Europa
Themabeeld Volvo Gent Foto: Belga
Lynk & Co, dochter van het Chinese Geely, zal 150.000 auto’s bouwen, made in Europe. Het gros ervan zal bij Volvo Cars Gent van de band rollen.

Vanaf eind 2019 rollen in de Gentse fabriek van Volvo Cars niet langer alleen Volvo’s van de band, maar ook wagens van Lynk & Co. Dat nieuwe automerk van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, begint aan zijn poging om Europa te veroveren, zo maakt het bedrijf vandaag bekend op een evenement in Amsterdam. Volvo Cars in  Gent zal daar ook officieel als productiesite worden bevestigd. 

Daarmee zal Volvo Cars Gent de eerste ‘Chinese’ auto produceren die in West-Europa wordt gebouwd. Lynk & Co wil in Europa 150.000 auto’s per jaar fabriceren. Hoeveel er daarvan in Gent zullen gebouwd worden, is nog niet bekend, omdat het bedrijf nog volop bezig is met de voorbereiding van het productieproces.

‘In elk geval zal het merendeel in Gent worden geproduceerd’, denkt Alain Visser, senior vice president bij Lynk & Co. Het eerste model dat in Europa wordt gelanceerd, de compacte SUV ‘01’, gebruikt hetzelfde onderstel als de Volvo XC40, die ook in Gent gemaakt wordt.

Cijfers
Bij Volvo Cars zelf kunnen ze er ook nog geen cijfers op plakken. ‘Er moet nog veel gebeuren’, zegt René Aerts Jr., communicatiedirecteur van Volvo Cars Belux. ‘Onder meer zal moeten blijken of de markt rijp is voor het merk.’ Hij durft niet te zeggen hoeveel nieuwe jobs de komst van Lynk & Co in Gent met zich zal brengen. ­Vorig jaar produceerde de fabriek 239.156 wagens. De Lynk & Co-wagens die er zullen  worden gebouwd, zullen allemaal hybride-elektrische wagens zijn.

Volgend op de ‘01’ stelt Lynk & Co vandaag ook de ‘02’ voor, het tweede model van het merk. Er wordt bekeken of ook dat model in Gent kan worden gebouwd. Lynk & Co werd eind vorig jaar in China gelanceerd en mikt op wat het zelf urbanites noemt: hippe, stedelijke en jonge mensen die niet uit een lijst van honderd opties willen kiezen als ze een auto kopen. Het maakt van elk model maximaal 8 versies, tegen een vaste prijs. Het zet ook sterk in op connectiviteit, en op auto­delen, waarbij gebruikers zich kunnen  abonneren op een wagen. ‘We zien ons als de Netflix of Spotify van de auto-industrie’, zegt Visser.  

De auto’s worden vooral online verkocht, maar er komen ook fysieke verkooppunten in Europa. De eerste winkel opent binnenkort in Amsterdam, gevolgd door Brussel, Barcelona, Berlijn en Londen. Ook zullen  pop-upwinkels elke week in andere Europese steden halt houden.

Europese wortels
Ook al is Lynk & Co een (Europese) dochter van een Chinees bedrijf, en is zowel de productie als de verkoop in China gestart, toch wil het de auto niet als een Chinees product in de markt zetten. De wagens werden ontworpen ‘door een internationaal team’ in het hoofdkantoor van Lynk & Co, dat net zoals dat van Volvo   in het Zweedse Göteborg ligt. De look & feel van de auto’s zou ook erg Europees aanvoelen. In zijn communicatie verwijst Lynk & Co naar Europa als ‘onze thuislanden’, Alain Visser heeft het over ‘een wereldwijd merk met een sterke Europese identiteit’.