Mediahuis nu groter in Nederland dan in Vlaanderen
Gert Ysebaert (midden) met Koos Boot en Marc Vangeel. Foto: Remko de Waal/belga

Nederland is de grootste markt geworden voor Mediahuis. De overname van Telegraaf Media Groep (TMG) is bovendien gebeurd met nauwelijks bijkomende schulden. Verwacht wordt dat de winst de komende jaren flink toeneemt.

Mediahuis, de uitgever van onder meer De Standaard, ziet er door de overname van TMG en de inbreng van een aantal activiteiten van de Belgische kernaandeelhouders helemaal anders uit. Mediahuis zou dit jaar een omzet moeten neerzetten van 800 miljoen en een onderliggende brutobedrijfswinst van 90 miljoen halen. ‘Nederland is nu belangrijker dan België. De markt is er drie keer zo groot als in Vlaanderen. Het geeft de groep een nieuwe dimensie en bijkomende kansen’, zegt ceo Gert Ysebaert.

De rapportering van Mediahuis toont dat de onderliggende resultaten sterk groeiden. Zo steeg het brutobedrijfsresultaat (Rebitda, of de genormaliseerde brutobedrijfswinst) met 23 procent, van 59,8 miljoen naar 73,2 miljoen. De omzet ging de helft hoger tot 616,2 miljoen, wat een marge opleverde van 11,9 procent. Een jaar eerder was dat nog 14,5 procent.

In de cijfers is TMG voor zes maanden meegeteld en zijn een aantal activiteiten van Concentra en Corelio die in 2017 nog in Mediahuis werden ingebracht, voor zeven maanden meegeteld.

1,4 miljoen kranten per dag

Op jaarbasis levert de nieuwe constellatie een omzet op van 800 miljoen, goed voor een dagelijkse verkoop van 1,4 miljoen kranten. Mediahuis omschrijft 2017 als een scharnierjaar waarbij de impact van dalende advertentie-inkomsten dankzij een goede kostenbeheersing werd beperkt.

De verkoop van de Belgische Mediahuis-kranten daalde met 3% en was vooral te wijten aan de dalende losse verkoop. De krantenverkoop via abonnementen bleef vrijwel stabiel. Er was wel een verschuiving naar digitale abonnementen. De Standaard en NRC lukten in een stijging van de totale verkoop met respectievelijk 0,4% en 4,3%.

TMG heeft na zes maanden al een positieve bijdrage geleverd aan de onderliggende brutobedrijfswinst en aan het nettoresultaat. TMG omvat titels als 'De Telegraaf', het 'Noord-Hollands Dagblad' en de weekbladen 'Privé' en 'Autovisie'.

Het plan 2020 voorziet dat TMG een marge van 15% tot 20% haalt. De groep voert momenteel en belangrijk herstructureringsplan uit dat voor de zomer zou moeten uitgevoerd zijn.

Volgens Gert Ysebaert werd de overname van TMG door de verkoop van de puzzelboekjes, Keesing Mediagroep en Talpa Radio op financieel vlak al verteerd.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig