Gedaan met last minute open treindeuren
Themabeeld Foto: rr

De NMBS hanteert vanaf juni een nieuwe vertrekprocedure voor de treinen. De ‘grijze zone’ net voor vertrek, waarbij één deur open blijft, verdwijnt.

Gebruikers van de Belgische spoorwegen kunnen het zich ongetwijfeld voorstellen: de treinbegeleider heeft gefloten voor vertrek, maar één deur van de trein blijft open tot op het moment dat de trein begint te rijden. Hoe verleidelijk ook voor sommigen, het is verboden om alsnog via die deur op de trein te stappen. ‘Bij heel wat passagiers leidt dat tot frustraties, soms zelfs tot fysiek geweld tegen treinpersoneel’, zei Sophie Dutordoir, ceo van de NMBS, vanmiddag tijdens een hoorzitting in de Kamer.

‘Andere reizigers proberen alsnog via die laatste open deur op te stappen, wat tot ongevallen en gevaarlijke situaties kan leiden’, zei Dutordoir. Bij een ongeval in Dinant, ruim acht jaar geleden, verloren de te laat aangekomen passagier en de treinbegeleider allebei hun evenwicht. Ze belandden onder de trein: de ene verloor een voet, de andere beide benen.

Daarom zal de NMBS vanaf 10 juni een nieuwe vertrekprocedure hanteren. De ‘grijze zone’ voor het vertrek verdwijnt. Zodra de treinbegeleider heeft gefloten voor vertrek, zullen alle deuren van de trein sluiten. ‘De treinbegeleider zal dan niet langer, zoals vandaag, tot op het laatste moment het perron in de gaten kunnen houden’, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. ‘Maar dat weegt niet op tegen de onveilige situaties die we vandaag zien.’

De reglementering en de opleiding van de treinbegeleiders zal aangepast worden in functie van de nieuwe vertrekprocedure, zei Dutordoir. ‘Die kan hopelijk ook bijdragen tot een betere stiptheid van de treinen.’

Op de nieuwe vertrekprocedure broedt de NMBS al jaren. Aanvankelijk keek het bedrijf daarvoor naar een volledig nieuw, technologisch systeem: Dice, wat staat voor Departure in a Controlled Environment. Na een negatief proefproject in Dendermonde werd dat project in september vorig jaar afgevoerd. Maar tegen die tijd had het de NMBS wel al 11 miljoen euro gekost.