Moederbedrijf Lufthansa wil de eigenheid van de Belgische dochter bij het grof vuil zetten. Daartegen starten een 50-tal ceo's een offensief. Eerder lieten ook de vakbonden al weten te willen staken tegen de hervormingen.

De eigen aanpak van Brussels Airlines gaat op de schop, vreest de luchtvaartmaatschappij. De Duitse moeder, Lufthansa, zou klaarstaan om haar wil met harde hand op te leggen. Op de agenda van de raad van bestuur die morgen plaatsvindt, zouden de Duitsers ‘verandering van management’ en ‘beëindiging van overeenkomst’ hebben geplaatst. Er wordt van uitgegaan dat de koppen van ceo Bernard Gustin en zijn financieel directeur Jan De Raeymaeker zullen rollen.

Om deze hervormingen tegen te gaan, schreven een 50-tal ceo's een brief. Dat werd bevestigd aan onze redactie. Ze pleiten voor het behoud van Brussels Airlines, onder de huidige termen. De bedrijfsleiders vinden dat de connectiviteit van ons land met europa en de rest van de wereld van strategisch belang is. 'De connecties zijn van strategisch belang voor België, voor onze ondernemingen, groot en klein, om in staat te zijn onze goederen en diensten te exporteren, voor het toerisme en voor al onze landgenoten die het vliegtuig nemen om de wereld te verkennen', schrijven de ceo's. De managers willen dat Brussels Airlines een sterke, in Brussel verankerde luchtvaartmaatschappij blijft, die tegemoet komt aan de wensen van de verschillende segmenten in de markt.

'Het is cruciaal dat Brussels Airlines, samen met haar vele partners, de hub in Brussel en het netwerk van vluchten naar Europa en de rest van de wereld verder kan ontwikkelen. België en Brussel, hoofdstad van Europa, hebben deze connectiviteit nodig om competitief te kunnen blijven in een steeds verder globaliserende wereld waarin de concurrentie steeds sterker wordt.'

De brief werd ondertekend door een vijftigtal topmanagers, zoals onder meer Michèle Sioen (Sioen), Paul Kumpen (Voka), Alain Bernard (DEME), Herman Daems (BNP Paribas), Eric Domb (Pairi Daiza), Marc Raisière (Belfius), Luc Lallemand (Infrabel) en Arnoud de Pret (AB Inbev).

Vakbonden

Ook de vakbonden laten de veranderingen niet zomaar gebeuren. ‘We hebben onze agenda vrijgehouden de komende dagen voor acties’, zegt Paul Buekenhout van de christelijke bediendebond LBC in Het Nieuwsblad. Dat bevestigt ook Filip Lemberechts van het liberale ACLVB in de krant. ‘De drie bonden trekken aan hetzelfde zeel: we zijn klaar om te staken. Desnoods houden we vliegtuigen aan de grond.’

Personeelsleden lanceerden gisteren een Facebookpetitie waarin ze hun steun uitspreken voor Gustin. Van de 3.500 werknemers tekenden al meer dan 1.000 mensen.

Nieuwe realiteit

Eind 2016 nam Lufthansa Brussels Airlines, verrezen uit de as van Sabena, volledig over. Toen klonk het nog dat de maatschappij haar eigenheid in de groep zou kunnen behouden. Ze is namelijk ‘hybride’ – zowel een lagekostenmaatschappij als een traditionele speler met een hub-model, met intercontinentale vluchten.

Brussels Airlines zou worden geïntegreerd in Eurowings, de lagekostendochter van Lufthansa. Maar toen klonk het nog dat Eurowings eerder een voorbeeld zou nemen aan het model van Brussels Airlines. De operatie werd zelfs een ‘reverse take-over’ genoemd.

De realiteit oogt vandaag anders. Na maanden van discussies in integratie-werkgroepen werd duidelijk dat er tussen Eurowings en Brussels Airlines weinig synergieën te realiseren zijn. Brussels Airlines vreest dat het enige alternatief dat de Duitsers zien het scenario is waarbij ze volledig wordt geassimileerd door Eurowings. Daarbij zou zelfs de naam van Brussels Airlines kunnen verdwijnen, met de uitzondering van enkele langeafstandsvluchten, zoals die naar Congo.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in