Antwerpen wil bushaltes langs snelwegen, De Lijn is kritisch
Foto: BELGAIMAGE

De provincie Antwerpen stuurt het idee de wereld in om bushaltes naast de snelweg te leggen, maar de openbare vervoersmaatschappij De Lijn stelt zich vragen. ‘Kijk naar de overlevingskans van wie een halfuur op de pechstrook staat.’

Staan we binnenkort ook op de pechstrook van autosnelwegen op de bus te wachten? Het is een opvallend idee in de nieuwe Mobiliteits­visie voor de Antwerpse regio Middenkempen, waar de provincie en negen gemeenten twee jaar lang aan sleutelden. Om de groeiende mobiliteits­problematiek te counteren, willen zij onder andere ‘een openbaarvervoernet dat optimaal gebruikmaakt van de snelwegen’.

1. Wat moeten we ons daar concreet bij voorstellen?

Over de snelwegen in de regio, de E34 en de E313, rijden vandaag enkele ‘snelbus’-lijnen. Als er file staat, mogen zij gebruikmaken van de pechstrook. Maar om nieuwe passagiers op te pikken, moeten ze de snelweg verlaten, richting bushaltes langs nabijgelegen wegen. ‘Dat kost erg veel tijd’, zegt Luk Lemmens, die bij de provincie bevoegd is voor mobiliteit.

Vandaar het idee om die haltes te verplaatsen naar de pechstrook van de autosnelweg – meer bepaald naar die locaties waar er een brug over de weg loopt. Daarbovenop kan dan immers een park&ride-parking komen, vanwaaruit de halte bereikbaar is via een trap of een lift (zie foto). ‘Zo is er een minimaal tijdverlies voor de bus én de reizigers’, zegt Lemmens. ‘Op die manier boren we ook nieuw publiek aan: de mensen die naast de snelweg wonen.’

2. Is dat niet levensgevaarlijk?

Als voorbeeld verwijst de provincie naar een bestaand project in Frankrijk, langs de A10 nabij Parijs. ‘Het lijkt misschien vreemd om naast de snelweg op de bus te stappen, maar de ervaring in Frankrijk is positief’, zegt Lemmens. ‘Wat veiligheid betreft, levert dit geen problemen op, of die zijn alleszins makkelijk te counteren met een stevige vangrail of een berm.’

Bij het Franse project wachten de passagiers in een gesloten gebouwtje. Zou dat hier ook het geval zijn? ‘Zo gedetailleerd zijn onze plannen nog niet. Het blijft een idee, maar wel een dat volgens ons erg kansrijk is. De kosten zijn beperkt: de pechstrook ligt er al, dus het gaat alleen om een extra vangrail, een perron en een trap of lift.’

3. Zal dit idee werkelijkheid worden?

Zoals Lemmens zelf opmerkt: ‘De uitvoering hiervan ligt uiteraard bij de Vlaamse Overheid en De Lijn.’

Bij het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer hebben ze ‘geen principieel bezwaar tegen het idee’. ‘Maar het moet veilig kunnen, praktisch uitvoerbaar zijn en de kosten moet beheersbaar blijven’.

Ook De Lijn toont zich bereid om het idee nader te bekijken, ‘maar alleen als het absoluut veilig kan’, zegt woordvoerder Joachim Nijs. ‘Want kijk naar de overlevingskans van wie een halfuur op de pechstrook staat.’