Als u wilt dat uw persbericht een zo breed mogelijk publiek bereikt, moet u ervoor zorgen dat zo veel mogelijk potentiële lezers erop landen door een relevante zoekterm in te voeren in Google. Een korte stoomcursus search engine optimization.
Dossier aangeboden door PRpro en gerealiseerd door Content Connections

Het persbericht dat u zonet opstelde kan op verscheidene manieren worden verspreid. Het kan, in bewerkte vorm, op een nieuwssite terechtkomen, maar u kunt het ook zelf delen via uw eigen website of newsroom. In ieder geval kunt u, via een zekere omweg, ervoor zorgen dat een maximaal aantal lezers erop terechtkomen: door ervoor te zorgen dat het bovenaan de zoekresultaten staat wanneer iemand in zoekmachines als Google een term invoert die verband houdt met het verhaal dat u vertelt in uw persbericht. 

Search Engine Optimization of SEO heet die praktijk en het is een ambacht op zich: copywriters in reclamebureaus worden getraind om ervoor te zorgen dat hun tekst zo vaak en zo hoog mogelijk in de zoekmachines terechtkomt. Het is geen exacte wetenschap, natuurlijk, maar er bestaan een paar eenvoudige trucjes - én een paar absolute don'ts - om de tekst van je persberichten beter te doen opvallen in de zoekmachines.

Kernwoorden
Het sleutelelement zijn kernwoorden. Door uw bericht te koppelen aan een aantal vaak ingevoerde kernwoorden kan u ervoor zorgen dat ze vaak genoeg in de tekst zitten, waardoor Google sneller bezoekers aantrekt. De naam van uw bedrijf en product is niet genoeg: het moet gaan om woorden die kunnen worden geassocieerd met uw bedrijf en de activiteiten waarvoor het staat. Stel bijvoorbeeld dat u een schildersbedrijf runt: dan zijn woorden als 'schilderwerken' en ‘decoratiewerken’ of 'behanger' van belang. Maar ook zinsneden als 'schilder gezocht' en 'huis schilderen'. Als die een paar keer in uw tekst voorkomen, dan verhoogt u de kans dat hij sneller wordt opgepikt door Google, en hoger bovenaan komt te staan wanneer een bezoeker de termen intikt.

Daarom is het raadzaam om eerst een paar van die kernwoorden op te schrijven voordat u aan het schrijven van uw tekst begint. Of ze met terugwerkende kracht erin te parkeren nadat u uw persbericht hebt geschreven. Zorg ervoor dat een van de belangrijkste kernwoorden tenminste in de titel zit en herhaal die minstens in de eerste en wellicht ook de laatste zin of alinea.

Finesses
Hoe vaak diezelfde termen vervolgens in de tekst moeten worden herhaald, wat dus de 'dichtheid' van de zoekwoorden moet zijn, is een kwestie van finesse. Niet te weinig, want dan wordt uw tekst niet of moeilijker opgepikt, maar zeker ook niet te vaak: de algoritmes waarmee Google het web afspeurt naar relevante content - de zogeheten 'spiders' - reageren ook wanneer de schrijver van een tekst aan keyword stuffing heeft gedaan, té veel en té dicht op elkaar geplaatste kernwoorden heeft gebruikt dus, en dat wordt bestraft met een lagere plaatsing in de zoekresultaten.

Er zijn ook andere dingen belangrijk in die zoekmachinescores waarop u niet meteen vat hebt wanneer u een persbericht verstuurt. Zoals het aantal andere sites die linken naar de webpagina's waarop uw communiqué - meestal door iemand anders, dus - wordt gepubliceerd.

Uiteindelijk blijft het veel belangrijker dat u een goed geschreven tekst hebt dan een die vlotjes wordt opgepikt door zoekmachines: hou het dus bij een klein handvol goedgekozen termen die een paar keer terugkeren, en hou het daarbij. Uw boodschap zelf moet per slot van rekening worden gelezen door mensen, niet door algoritmes.

PRpro