Wat hebt u precies te vertellen aan de buitenwereld? Daar begint de hele communicatiestrategie van uw bedrijf: het zoeken, selecteren en filteren van informatie binnen uw onderneming die u wilt delen met het publiek. Want soms wilt u tevéél vertellen, en zijn daar dingen bij die alleen maar interessant zijn voor uzelf. Hoe bekijkt u uw eigen activiteiten door een journalistieke bril?
Dossier aangeboden door PRpro en gerealiseerd door Content Connections

Niet alles wat u communiceert hoeft noodzakelijk te gaan over het product of de dienst die uw bedrijf verkoopt. Journalisten houden per definitie niet van promotalk in een persbericht; dat is de snelste manier om ervoor te zorgen dat het meteen in hun prullenbak terechtkomt (of, erger nog, uw e-mailadres tout court naar hun spamfilter wordt doorverwezen). Gelukkig kunt u via uw communiqué nog andere zaken op de agenda zetten: de aankondiging van een speciale gebeurtenis zoals de vijftigste verjaardag van uw bedrijf, een nieuwe samenwerking met een grote speler, de opening van een luxueus nieuw kantoor, uitblinkende jaarresultaten, of een gulle gift aan een goed doel.

Of een belangrijke nieuwe feature of model van uw product of dienst, maar wel een die brede maatschappelijke relevantie heeft. Kortom, het moet 'straf' zijn. Het moet nieuwswaarde hebben, want daarop aast een journalist. Vertellen hoe geweldig uw product is, valt daar niet onder. Uitleggen dat het 100 procent met fairtrade-ingrediënten wordt gemaakt of dat er een nieuw, innovatief, milieuvriendelijk productieproces achter zit, misschien wel. 

Filteren
De eerste stap in uw communicatie is het opzetten van een nieuwskanaal binnen het bedrijf. Onderhoud goede contacten met alle afdelingen van de organisatie. Zet een interne social media-groep op, zodat er gemakkelijk informatie van de medewerkers zelf door het bedrijf stroomt. En ken uw bedrijf, door en door. Als u bijvoorbeeld in de marketing of communicatie zit: kom op de werkvloer van het atelier, zodat u een goed beeld hebt van het productieproces. Nieuws kan in de kleinste hoekjes zitten.

Maar even belangrijk is dat u de boodschappen filtert voordat ze in een nodeloos verstuurd persbericht worden gegoten. Vaak gebeuren er dingen binnen het bedrijf of worden er projecten opgezet, die de medewerkers zelf wel ontzettend spannend vinden, maar ligt het brede publiek van het medium naar wie u uw nieuws stuurt, daar niet van wakker. Belangrijk is u inleven in de mindset van journalisten, voelsprieten kweken voor wat zij belangrijk vinden - en wat ze willen delen met de doelgroep.

Neus voor nieuws
Daarmee komen we natuurlijk weer bij die 'nieuwswaarde' terecht. Wat is dat precies? Er zijn duizenden mogelijke kenmerken aan een verhaal die het nieuwswaardig maken, maar er zijn toch altijd een paar kernelementen die erg vaak terugkeren. Uw verhaal kan bijvoorbeeld in een bepaalde trend passen. Of het toont dat u zich verzet tegen een bepaalde ontwikkeling die het publiek ook negatief vindt. Het kan een verrassingseffect hebben: hetgeen wat u te vertellen hebt kan tegen de conventionele wijsheid ingaan en daardoor door de journalist - en diens publiek - als 'straf' worden gezien.

Maar het cruciaalste van alles is dat uw persbericht impact moet hebben. Twee vragen zijn daarbij van belang: 'So what?' (wat wordt er anders in een bepaalde sector, regio, sociale groep etc. door wat u te vertellen hebt?) en 'Who cares?' (wié zal er wakker van liggen?).

Hou dit altijd in het achterhoofd: iemand die niet tot de doelgroep van uw bedrijf behoort, die nooit geïnteresseerd zal zijn in de producten of diensten die u verkoopt, moet òòk interesse kunnen tonen in hetgeen wat u te vertellen hebt. Dan pas hebt u een verhaal.

PRpro