The Weeknd zet samenwerking met H&M stop: 'Diep beledigd'
Foto: h&m
The Weeknd heeft laten weten dat hij niet langer met H&M wil samenwerken. Die beslissing nam hij nadat de keten op zijn Britse website een foto had gedeeld van een zwart jongetje in een trui met het opschrift 'coolest monkey in the jungle'. Ronduit racistisch, klinkt het. H&M heeft zich intussen geëxcuseerd en de trui uit de verkoop gehaald.

In september lanceerde The Weeknd nog een tweede collectie in samenwerking met H&M en hij poseerde ook zelf in de campagne, maar die vruchtbare samenwerking zal geen vervolg meer kennen. Abel Tesfaye, zijn echte naam, heeft zelf de samenwerking met H&M stopgezet en maakte dat nieuws bekend via Twitter. De Canadese artiest wil niet langer iets met de Zweedse winkelketen te maken hebben na een pijnlijke uitschuiver waardoor hij 'diep beledigd' is. 

H&M had op zijn Britse webshop namelijk een foto gezet van een zwart jongetje met een hoodie en daarop de tekst 'coolest monkey in the jungle', coolste aap van de jungle. Toen dat bekendraakte, werd H&M langs alle kanten beschuldigd van racisme. Onder meer Dalilla Hermans liet van zich horen. 'Natuurlijk is het goed dat jullie een zwarte jongen model laten staan', schreef ze. 'Maar zet geen slogan als deze op een trui die door een zwart kind wordt gedragen. Denk na. Doe beter.'

De kledingketen heeft zich ondertussen wel al verontschuldigd voor het voorval. 'We willen ons oprecht excuseren', klinkt het in een reactie aan Time. 'Het kledingstuk is ondertussen van al onze online kanalen verwijderd. We geloven in diversiteit en inclusiviteit en we zullen dit intern doorlichten.'

De trui zelf is niet langer te koop. Het bedrijf belooft te onderzoeken hoe dit kon gebeuren, om dergelijke flaters in de toekomst te vermijden. Ook voetballer Romelu Lukaku reageerde op de heisa. Hij postte een aangepaste foto van de jongen met het opschrift 'Black is beautiful'.