Gebruik sociale media boomt bij 65-plussers
Foto: ap
Vier op de tien 65-plussers gebruiken Facebook, een op de vijf is ook te vinden op WhatsApp. Sociale media als medicijn tegen eenzaamheid.

‘Facebook is een verslaving. Ik kan het niet meer missen. En ik ben geen uitzondering: alle mensen die bij Okra aan mijn tafel zitten, hebben  een account. Bij de koffie praten we daarover: “Heb je dit al gezien? En heb je dat gelezen?”’

Frieda Lauwers is 83 en een fervente gebruiker van de sociale ­media. Waren in 2012 slechts twee op de tien 65-plussers in Vlaanderen terug te vinden op Facebook en in 2016 drie op tien, dan waren dat er vorig jaar al ruim vier op de tien. Dat blijkt uit de nieuwste ­Digimeter van Imec, die het gebruik van digitale media en technologieën in kaart brengt op basis van data over meer dan tweeduizend Vlamingen.

Niet alleen Facebook, maar ook WhatsApp zag het aantal 65-plussers onder zijn gebruikers sinds 2014 meer dan verdrievoudigen, tot ruim twee op de tien. Ook Twitter en Instagram winnen aan populariteit.

‘Vroeger gebruikten 65-plussers Facebook alleen als er een specifieke aanleiding was, wanneer er foto’s van een schoolfeest van een kleinkind op de netwerksite gepost werden, bijvoorbeeld. Vandaag zijn ze zelf steeds meer actieve gebruikers’, zegt Bart Vanhaelewyn van Imec. ‘Jongeren daarentegen lijken Facebook net meer en meer de rug toe te keren.’

Meer contact

Ook de ouderenbeweging  Okra ziet hoe de interesse van 65-plussers in de sociale media toeneemt. ‘Wij helpen mensen met cursussen op weg in de digitale samen­leving’, zegt Ellen Ophalvens van de studiedienst. ‘Vragen om te leren skypen, om met de smartphone of iPad aan de slag te gaan, of om Facebook te ­leren kennen, krijgen we meer en meer. Het is een booming business. Het aantal volgers van onze ­Facebook- en Twitteraccount stijgt elke dag.’

Kunnen sociale media ook een medicijn zijn tegen de groeiende eenzaamheid onder oudere mensen? Okra moedigt het vooralsnog niet aan, maar de  gebruikers zelf zijn daarvan overtuigd. ‘Ik houd zo contact met familieleden die ik anders alleen nog op begrafenissen zou tegenkomen’, zegt Jos Lacroix (67). En ‘wie vroeger naar winterbeelden op tv staarde, chat nu op Facebook’.

Ook het recente project ‘Online Buurten’ van de OCMW’s in  Brugge en Oostende toont het poten­tieel. Het gaf aan zo’n tweehonderd ‘kwetsbare’ ouderen een iPad en zette hen op weg in een cursus ‘digitalisering’. ‘We wilden met behulp van sociale media hun sociale betrokkenheid bevorderen’, zegt Bert Desmet, coördinator van het project. ‘Maken dat ze contact houden met buren en familie. De reacties waren positief. Maar ook het fysieke contact tijdens de cursus en de offline ondersteuning bleek voor veel mensen van cruciaal belang.’