2017 was ook het jaar van nóg meer files
Als er sneeuw ligt, is er gegarandeerd file.

We stonden het voorbije jaar met z’n allen nog vaker in de file dan in 2016. De files worden niet alleen langer, ze treden ook steeds vaker op buiten de spitsuren en op secundaire wegen. Dat besluit Touring Mobilis uit zijn jaarlijkse filebarometer.

De zwaarste filemomenten van 2017 zitten nog vers in het geheugen. Op 11 december was door hevige sneeuwval de totale filelengte op de Belgische snelwegen rond 11 uur opgelopen tot 1.294 kilometer. Goed voor de eerste plaats.

Op de tweede plaats volgt zondagmiddag 10 december, met 755 kilometer file. Op plaats 3 staat opnieuw 11 december, toen er in de avondspits 546 kilometer file werd gemeten. Conclusie: sneeuw zorgt gegarandeerd voor verkeersellende.

Daluren nu ook file-uren

Volgens Touring Mobilis worden files steeds langer. Zo werden in 2014 geen files van meer dan 400 kilometer opgetekend; in 2017 stonden er gedurende 15 uur dergelijk lange files. Dat is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van 2016.

Opvallend is dat er ook tijdens de daluren, tussen 10 en 15 uur, steeds meer en langere files staan. ‘Regen en sneeuw hebben een grote impact op de files, maar ook op andere momenten nemen de reistijden toe’, besluit Touring Mobilis. ‘Doorheen de dag zien we een toename van het aantal kilometers file tijdens de daluren. Door onder andere de verzadiging van de wegen tijdens de spits en het mogelijk maken van flexibele werkuren, gaan we vaker overdag ook de baan op, waardoor de spits verlengd wordt.’

Ook de toename van het vrachtverkeer zorgt volgens Touring voor meer file tijdens de daluren.

Hoeveel kost dat?

Al die files die Touring heeft opgelijst zorgen natuurlijk ook voor economische schade. Gps-bedrijf TomTom berekende eerder al in zijn nieuwste Traffic Index het economisch verlies van al die uren stilstaan voor vrachtwagens.

In Antwerpen, dat met zijn haven bijna dubbel zoveel vrachtverkeer op zijn wegen heeft, zijn de economische kosten het zwaarst. De 22.147 vracht- en bestelwagens die er op een gemiddelde dag rondrijden, verliezen dagelijks elk 5,74 euro aan tijd in de file (gebaseerd op het Belgische minimumloon).

Voor alle Antwerpse bedrijven samen lopen de kosten zo op tot net geen 30 miljoen euro per jaar, 8 miljoen meer dan in hoofdstad Brussel. Voor alle Belgische steden samen bedragen de filekosten 100 miljoen euro per jaar.