Ongeval met torenkraan: ‘Geen kans op instortingsgevaar’
Foto: Simon Mouton

Het gemeentelijk rampenplan is niet langer van kracht in Nieuwpoort. Woensdagavond is daar een torenkraan omgewaaid op twee appartementsgebouwen. Daarbij viel één dodelijk slachtoffer.

Residentie Mosselbank werd het ergst getroffen door de kraan. Op de website van de stad klinkt het dat de gemeentelijke crisiscel, in overleg met een bouwkundig ingenieur, besliste om de zevende, achtste en negende verdieping onbewoonbaar te verklaren.

‘Momenteel is er geen kans op instortingsgevaar, maar toch mag niemand het gebouw nog betreden’, zegt de stad. In het andere gebouw, Residentie Morgenzon, is er geen instabiliteitschade, maar wel waterschade.

De torenkraan zal nu zo vlug mogelijk verwijderd worden. Daarvoor worden de andere twee compartimenten van Residentie Mosselbank ontruimd. Daarnaast moeten er betonblokken uit de residentie gehaald worden, en moeten er stuttingswerken uitgevoerd worden in zowel Residentie Mosselbank als Morgenzon.

De procureur kwam woensdagavond ter plaatse en heeft een deskundige aangesteld.

Volgens de jongste balans viel er bij het ongeval één dodelijk slachtoffer, een 73-jarige vrouw. Haar echtgenoot verkeert nog in kritieke toestand. Daarnaast vielen ook twee lichtgewonden. Die laatsten zouden inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen zijn. Een vijfde persoon verkeerde in shock, maar had geen concrete letsels.

Kraan was net goedgekeurd

De kraan, die ingezet werd voor een bouwproject op de zeedijk, had begin vorige maand al voor paniek gezorgd in Nieuwpoort. Bij het stormweer van 12 november moest het gemeentelijk rampenplan worden afgekondigd omdat de kraan toen óók dreigde om te vallen.

Burgemeester Geert Vanden Broucke bevestigt dat er eerder al problemen waren. 'Maar we hebben toen wel degelijk ingegrepen. De aannemer mocht niet voortwerken voor hij kon aantonen dat de kraan aan alle voorschriften voldeed', zegt hij. 'Een onafhankelijke expert is toen langsgeweest. En de kraan bleek veilig. Dit soort stormweer komt vaker voor, we kunnen niet alle bouwkranen afsluiten of afbreken.'