Betweenity en hybridisering: dit zijn de trends voor 2018
Samson en co. vulden afgelopen maand vier keer het Sportpaleis met twintigers die de muziek toch nog niet ontgroeid zijn Foto: Arnaud Neyt

We laten 2017 langzaam achter ons en kijken vooruit naar een nieuw jaar. De trendwatchers van Futureproved lijsten acht consumententrends op voor 2018.

1/ Betweenity

Er wordt volop geschreven over het gedrag en de verwezenlijkingen van de verschillende generaties, maar dat is in veel gevallen niet meer van toepassing. Veertigers en vijftigers die aan het gamen slaan, twintigers die massaal teruggrijpen naar de muziek die ze als kind beluisterden. Maar de term betweenity slaat evengoed op het vervagen van de grenzen tussen man en vrouw.

2/ New tribalism

Voortgaand op deze eerste vaststelling laten mensen zich hoe langer hoe minder in hokjes plaatsen op basis van leeftijd, geslacht, afkomst, diploma enzovoort. Consumenten zoeken op een natuurlijke weg naar gelijkgestemden en vormen een tribe. Sociale media maken het makkelijker om gelijkgestemden te vinden over de grenzen heen.

3/ Katalysatie

Een betere wereld begint vaak bij je aankoopgedrag. Consumenten kiezen daarom steeds vaker voor merken die waarden zoals engagement, inclusie en empathie benadrukken en inzetten op duurzaamheid, zoals het Franse sneakermerk Veja. Die merken treden dan op als katalysator: ze zetten hun bijdrage aan een betere wereld in de verf en communiceren dit uitdrukkelijk aan hun consumenten met de doelstelling dat ze mee in hun waardenverhaal stappen.

Betweenity en hybridisering: dit zijn de trends voor 2018
Foto: Getty Images/iStockphoto

4/ De multizintuiglijke consument

Passieve consumptie waarbij slechts één zintuig wordt geprikkeld, is niet meer voldoende voor de consument anno 2018. Die wil geprikkeld worden door interactiviteit en meerdere zintuiglijker ervaringen. Een goed voorbeeld is de 4D-cinema, waarbij ook geuren, water en windeffecten een rol spelen in de beleving van een film, terwijl je ­zetel davert op zijn grondvesten.

5/ Hybridisering

We leven in een tijdperk van oververzadiging en daarom kiezen consumenten voor merken die er weten uit te springen en iets origineels aanbieden. Een kledingwinkel waar je ook kan lunchen bijvoorbeeld, of de fitcation, die tegelijk voor een vakantiegevoel als een fit lichaam moet zorgen. Op het vlak van voeding zien we dit al langer terug, denk maar aan cronuts, dat het beste van croissants en donuts versmelt, of de sushi burrito, een kruising tussen Mexico en Japan.

Betweenity en hybridisering: dit zijn de trends voor 2018
Een daktuin in Parijs

6/ Cityficiency

De wereldbevolking blijft groeien en settelt zich nog meer in steden. Die moeten creatief omgaan met de ruimte en oplossingen zoeken op het vlak van onder meer energie en mobiliteit. In 2018 zullen steden nog verder zoeken naar recepten om hun efficiëntie te verhogen. Goede voorbeelden zijn de toenemende daktuinen en ondergrondse boerderijen, maar ook het weren van de auto uit de stadscentra.

7/ Snackcultuur

Alles moet snel gaan en we hebben geen tijd te verliezen. De aandachtsspanne verslapt zeer snel, dus het moet steeds korter en bondiger, maar tegelijk ook accuraat, correct en to the point. ‘We snacken als het ware van de ene beleving naar de andere.’ Zo presenteerde Youtube een videoreeks over klassieke literaire meesterwerken zoals Hamlet, Moby Dick en Alice in Wonderland die worden ‘samengevat’ in zes seconden, maar ook nieuwsmedia proberen alsmaar vaker hun stukken samen te vatten in een heldere infografiek.

8/ State of tranquility

Dat alles sneller en sneller moet, zorgt ook voor een tegentrend: een drang naar rust, kalmte en de tijd nemen om van iets te genieten. Zo is er in Londen een cocktailbar waar je samen met je cocktail ook een virtual reality-bril opgezet krijgt waardoor je wordt meegetrokken in een verhaal dat zich in de Schotse highlands afspeelt.

Het volledige trendrapport van Futureproved kunt u hier lezen.