Politisering Citroënmuseum neemt toe
Foto: amg
Kanal, zoals de Citroënsite in Brussel zal heten, haalt een tweede topman binnen. Alweer een kabinetschef.

De Stichting Kanal duidde gisteren een secretaris-generaal aan: Jean-François Leconte, kabinetschef van de Brusselse minister Didier Gosuin (Défi). Hij komt naast topman Yves Goldstein, voormalig kabinetschef van minister-­president Rudi Vervoort (PS), die eerst genoemd werd voor de functie. Goldstein is opdrachthouder en projectleider voor de omvorming van de Citroënsite in Brussel tot museum. Maandag werd daarvoor het samenwerkingsakkoord met het Centre Pompidou gefinaliseerd. 

De aankondiging lokte verontwaardigde reacties uit over politieke benoemingen bij Kanal. De organisatie zelf spreekt tegen dat benoemingen zo  zouden gebeuren. Leconte werd naar voor geschoven door een externe jury, uit een lijst van vijftig kandidaten. Toch voedt zijn aanstelling de geruchten dat het Kanaldossier besmet raakt door politiek gejongleer. In september sprak  CDH, dat ook deel uitmaakt van de Brusselse regering, nog zijn njet uit over  de aanstelling van een ‘homme politique’ aan het hoofd van de stichting.

‘De museumsector kijkt vanaf de zijlijn met stijgende verbazing toe hoe het spel gespeeld wordt’, zegt Dirk Snauwaert, directeur van het Brusselse centrum voor hedendaagse kunst Wiels en koele minnaar van het Kanalproject. ‘Uit dit dossier spreekt een verregaande regionalisering. Kanal moet de eerste instelling van het Brussels Gewest worden, zonder betutteling van andere gemeenschappen.’

Voor de functie van directeur, die in 2021 of 2022 zal aantreden, moet de oproep voor kandidaturen nog plaatsvinden. Snauwaert: ‘Maar dat de Kanal-top best enige ervaring in de culturele sector zou voorleggen: daarvan ligt in Brussel blijkbaar niemand  wakker.’

Centre Pompidou

De timing ligt al vast: Citroën verlaat de garage aan het IJzerplein in januari. Van mei 2018 tot juni 2019 volgt een ‘aanloopjaar’, in samenwerking met Brusselse cultuurhuizen. De herinrichting, die eind 2019 begint, zal zo’n 150 miljoen euro kosten. De architecten zijn nog niet bekend. Eind 2022 of begin 2023 moet Kanal dan de deuren openen. 

Ook de samenwerking met Centre Pompidou is beklonken. Voor een periode van vijf jaar, tussen 2023 en 2028, engageert het Parijse museum zich voor drie presentaties met de vaste collectie en twee tijdelijke tentoonstellingen per jaar. Daar staat een jaarlijkse vergoeding van 2 miljoen euro tegenover. Daarnaast komt er een ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen en een plek voor architectuurpresentaties.

Minister Sven Gatz (Open VLD) kondigde deze week aan dat de Vlaamse gemeenschap best met Kanal wil samenwerken.