Jaaroverzicht 2017

De 17 films van 2017:
het jaar van #metoo

21 december 2017Jeroen Struys

De Vlaamse film kampte met een identiteitscrisis en Hollywood moest dit najaar in de spiegel kijken, maar ook 2017 leverde parels van films op. Een overzicht door filmrecensent Jeroen Struys.

Hollywood begon het jaar met een faux-pas en beëindigde het met een hele lawine aan misstappen. De Oscar werd eerst aan ‘La la land’, maar vervolgens toch aan ‘Moonlight’ geschonken. Niemand kon toen voorspellen dat dit faits-divers in het niets zou vallen vergeleken met de vergrijpen die Harvey Weinstein zich drie decennia lang aan de top van Hollywood kon permitteren. Hollywood moest dit najaar in de spiegel kijken en het zag een dikke oude man die in kamerjas de deur van zijn hotelkamer opendoet om beginnende actrices aan te randen.

Vele getuigenissen volgden: helden vielen van hun voetstuk als blaadjes van de bomen. Kevin Spacey. Louis CK. Oliver Stone. Dustin Hoffman. John Lasseter.

Lang niet altijd ging het om verkrachting. Het hele palet kwam aan bod: aanranding, ongewenste intimiteiten, pestgedrag, seksisme, sms-stalking. Maar altijd was de rode draad machtsmisbruik. Verschillende van deze daders hanteerden de strategie van Weinstein: instemmen of je mag een streep maken over je carrière.

De vraag dringt zich op: hoeveel films en makers hebben nooit een eerlijke kans gekregen omdat machtsmisbruik jarenlang schade kon aanrichten? De filmsector is daarin niet verschillend van de rest van de samenleving: te veel talent gaat verloren wanneer alleen blanke mannen kansen krijgen. Tegelijk was dit ook het jaar van ‘Get out’, ‘Moonlight’ en een verrassing als ‘Félicité’.

Terwijl het oude Hollywood met zichzelf in de knoop ligt, leggen nieuwe makers hun eigen pad.

De Vlaamse film kampte dit jaar met een identiteitscrisis. Komen er te veel Vlaamse films uit? Films als ‘Home’, ‘Zagros’, ‘Cargo’, ‘Insyriated’ en ‘Le fidèle’ verdienden meer enthousiasme. Er daagt te weinig volk op, als de films al mogen rekenen op een bioscooprelease die naam waardig. Het lijkt wel alsof het publiek afhaakt, net nu de Vlaamse film kan oogsten wat het de voorbije jaren gezaaid heeft.

Dit zijn de 17 beste films die in 2017 in de Belgische cinema’s uitkwamen.

17

Insyriated


Een snoeiharde Belgische film die de oorlog in Syrië zo dichtbij haalt dat hij je onthutst achterlaat.

naar de recensie >
interview met regisseur Philippe Van Leeuw >

 

16

I am not your negro


James Baldwin krijgt het woord in deze bevlogen documentaire die de rassenstrijd in de VS terugstuurt naar zijn grote denker.

naar de recensie >
interview met regisseur Raoul Peck >

 

15

Jackie


Natalie Portman is Jackie Kennedy in dit portret van een vrouw die hard moet zijn in een harde wereld. Een mateloos geïnspireerde biopic die nergens voor terugdeinst.

naar de recensie >

 

14

Detroit


De regisseuse van ‘Zero dark thirty’ en ‘The hurt locker’ steekt het vuur aan de lont van Black Lives Matter met deze film over racistisch politiegeweld van een halve eeuw geleden.

naar de recensie >
interview met regisseuse Kathryn Bigelow >

 

13

The killing of a sacred deer


Schuldgevoel speelt gruwelijke spelletjes met een mens in dit surrealistische familiedrama met Colin Farrell en Nicole Kidman.

naar de recensie >
interview met regisseur Giorgos Lanthimos >

 

12

The other side of hope


Aki Kaurismäki ontmaskert de zogenaamde asielcrisis als een crisis van het hart. De Finse regisseur heeft zijn humor graag zo droog als zijn wodka.

naar de recensie >

 

11

Blade runner 2049


In een vliegende auto reist Ryan Gosling voorganger Harrison Ford achterna in een sequel die na 35 jaar perfect de wereld van ‘Blade Runner’ oproept en opentrekt. Indrukwekkend. Naast ‘Wonder woman’ en ‘Dunkirk’ was dit een van de beste reclames voor het grote scherm.

naar de recensie >

 

10

The square


Partycrashende aapmensen en onenightstands die om condooms vechten: deze satire op de kunstwereld legt ons dunne laagje beschaving bloot.

naar de recensie >
interview met regisseur Ruben Östlund >

 

9

Home


Fien Troch vond zichzelf opnieuw uit met deze hippe film over nukkige tieners en niet al te betrouwbare ouders. Lekkere soundtrack van Johnny Jewel ook.

naar de recensie >
interview met regisseuse Fien Troch >

 

8

Dunkirk


Een blockbuster die zijn publiek verdient. Terwijl pers en publiek jubelen over tv-series alsof het wereldwonderen zijn, toonde Christopher Nolan dat er weinig gaat boven een pure cinema-ervaring als ‘Dunkirk’, waarmee hij het toch al veel beoefende genre van de oorlogsfilm alsnog heruitvindt.

naar de recensie >

 

7

La la land


Bijna een jaar later voelt het makkelijk om blasé te doen over deze film, maar Ryan Gosling en Emma Stone speelden, zongen en dansten wel degelijk de pannen van het dak in deze hommage aan de musical van weleer. En wie krijgt ‘City of stars’ uit zijn hoofd?

naar de recensie >
interview met componist Justin Hurwitz >

 

6

Moonlight


De Oscar ging naar een zeldzaam gevoelige, lyrische film over een zwarte homojongen in een moeilijke buurt. Het is een film die hoop biedt voor de Amerikaanse film: er is wat anders mogelijk.

naar de recensie >

 

5

Félicité


Dit is Kinshasa. ‘Félicité’ is een aanstekelijk stadsportret, maar ook bezorgde, sociale cinema én een aanstekelijke musical. Hoofdrolspeelster Véro Tshanda Beya Mputu heeft niet alleen een indrukwekkende naam, ze is ook de beste actrice van het jaar.

recensie en interview met regisseur Alain Gomis >

 

4

Loveless


Een kind loopt weg van huis en niemand kan het wat schelen. ‘Loveless’ is een harteloos drama over een samenleving waarin niemand nog weet wat ‘zorgen voor’ betekent.

naar de recensie >
interview met regisseur Andrej Zvyagintsev >

 

3

Good time


Robert Pattinson gaat diep als een straatboefje dat zijn gehandicapte broer op sleeptouw neemt in zijn neergang. Het feestje is gedaan, de fun is eraf.

naar de recensie >
interview met Robert Pattinson >

 

2

Grave


Feministisch, kannibalistisch en erotisch: deze Frans-Belgische horrorfilm prikkelt de zintuigen tot de maag omkeert. Een film die je laat kronkelen in je zetel.

recensie en interview met regisseuse Julia Ducournau >

 

1

Get out


Wat was het een goed jaar voor horror. ‘It’ werd de succesvolste horrorfilm aller tijden, maar het zijn twee andere horrorfilms die helemaal bovenaan deze top staan. Met humor legt de jonge Amerikaanse regisseur Jordan Peele de horror bloot van het alomtegenwoordige racisme. Als het niet angstaanjagend is, dan wel verdomd verontrustend.

naar de recensie >