camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Amira Daoudi. rr

Amira Daoudi verheft de Belgische filmaffiche tot kunst

‘Ik ga steeds meer op mijn buikgevoel af’

Noem een Belgische film en de kans is groot dat de affiche ervan is ontworpen door Amira Daoudi, een Brusselse van amper dertig met al meer dan honderd filmaffiches achter haar naam. Ze krijgt zoveel opdrachten, dat ze intussen een assistente tewerkstelt in haar Studio Daoudi in Sint-Gillis. ‘Als ontwerper moet ik in de eerste plaats de flow van de film volgen. De voorbije zeven jaar heb ik geleerd om steeds meer op mijn buikgevoel af te gaan. Een affiche moet trouw zijn aan de film en het publiek uitnodigen om naar de cinema te gaan. En het beeld moet verrassen: het mag nooit voorspelbaar zijn.’

De grote naam in de wereld van filmaffiches is Saul Bass – zie ook Vertigo en The shining. Ook Daoudi bewondert zijn werk. ‘Verder houd ik me ver van andere ontwerpers. Schilders en fotografen inspireren me wel, vaak eerder onbewust. Maar het werk begint bij het kijken naar de film. De soundtrack is belangrijk. Bij het maken van de affiche voor Patser stond in de studio non-stop hiphop op, terwijl ik bij Home werd beïnvloed door de soundtrack van Johnny Jewel: het neonroze past bij zijn synthesizers.’

Op deze pagina geeft ze tekst en uitleg bij vier affiches die ze dit jaar ontwierp.

De podcasts van De Standaard