‘Verkeerscriminelen straffen wordt nog moeilijker’
Foto: Belga
Rechters zullen wegpiraten die hun veroordelingen naast zich neerleggen, nauwelijks nog meteen naar de gevangenis kunnen sturen.

Politierechters, die oordelen in verkeerszaken, maken zich ernstig zorgen over de ‘verkeerscriminelen’. ‘Dat zijn bestuurders die al meerdere, soms tientallen, veroordelingen hebben opgelopen’, zegt Johan Van Laethem, politierechter in Halle. Het kan daarbij gaan over rijden zonder rijbewijs of verzekering, overdreven snelheid, rijden onder invloed enzovoort. Van Laethem: ‘Ze hebben bijvoorbeeld al drie of vier keer een rijverbod gekregen, maar blijven achter het stuur kruipen. Het is zeer moeilijk om vat te krijgen op die groeiende categorie verkeerscriminelen.’

Door een wetswijziging verwachten politierechters dat het nog lastiger wordt om hardleerse verkeers­criminelen een straf met impact op te leggen. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) verhoogt namelijk de strafdrempel voor de onmiddellijke aanhouding. Een rechter kan zo’n aanhouding bevelen op het moment dat hij een vonnis velt. De beklaagde wordt dan meteen opgesloten en gaat niet naar huis om te wachten op de uitvoering. Wanneer de beklaagde er niet is, wordt hij opgespoord en gearresteerd. Vandaag kan zo’n onmiddellijke aanhouding vanaf één jaar gevangenisstraf. Binnenkort gaat die grens omhoog en moet de straf om iemand meteen te kunnen aanhouden minstens drie jaar bedragen.

Gevaarlijke groep

‘Ik betreur dat’, zegt de Leuvense politierechter Kathleen Stin­ckens. ‘Het komt niet zo vaak voor dat we een gevangenisstraf uitspreken. Je moet het daarvoor al erg bont hebben gemaakt. Als we dat dan toch doen en daarbij een onmiddellijke aanhouding bevelen (op vordering van het parket, red.), betekent het dat andere straffen geen effect hadden én dat we vinden dat die persoon uit het verkeer moet worden gehaald, omdat hij een gevaar is voor de samenleving. Zo’n vonnis spreek ik slechts een tiental keer per jaar uit, maar dat is wel telkens bedoeld voor een heel gevaarlijke groep. Onze mogelijkheden om hen aan te pakken, worden hierdoor ingeperkt.’

Johan Van Laethem sluit zich bij Stinckens aan: ‘Er is een groep mensen die in een sfeer van straffeloosheid deelneemt aan het verkeer. De registratie van rijverboden loopt hopeloos achterop. Vermogensstraffen raken moeilijk uitgevoerd. In Halle merken we dat een gevangenisstraf, zelfs als die maar enkele dagen duurt, sommigen toch duidelijk maakt dat er een gerechtelijk systeem is. Maar deze verandering is een nekslag voor wie zware verkeersovertreders wil aanpakken.’

‘Men is iets in gang aan het zetten, waarvan men de effecten verkeerd inschat’, vindt Peter Vandamme, ­politierechter in Brugge. ‘Wat voor zin heeft het nog dat we gevangenisstraffen zouden uitspreken?’