Ombudsman krijgt meer klachten over Proximus
Foto: BELGA

De ombudsman voor Telecom, Luc Tuerlinckx, heeft meer klachten binnengekregen over Proximus dan vorig jaar. Volgens hem leert het bedrijf niet uit zijn fouten.

In het Radio 2-programma ‘De Inspecteur’ werd Proximus de laatste weken herhaaldelijk op de korrel genomen.

Na de discussie over de verhuurde telefoonsbracht het programma vrijdag het verhaal van een man die na een blikseminslag zonder tv en internet kwam te zitten. De hele straat was getroffen. Klanten van Telenet hadden volgens de man na een dag weer verbinding, terwijl Proximus het bij hem maar niet in orde kreeg. Hij klaagde over gemiste afspraken en gebroken beloftes van de operator. Pas na elf dagen was het probleem opgelost.

‘De Inspecteur’ nam contact op met Ombudsman Luc Tuerlinckx. Die vertelde dat dit jaar over Proximus meer klachten zijn binnengekomen. ‘Er waren bijvoorbeeld heel wat klachten over de opzeg van contracten. Mensen lieten op meerdere manieren weten dat ze hun contract opzeggen, maar bleven maar facturen ontvangen. Ook over Tuttimus (een bundel met vaste en mobiele diensten, red.) kregen we een vijfhonderdtal klachten.’

Vaak klagen klanten dat ze maanden moeten wachten op een televisie die ze voor een prikje bij hun abonnement kochten.

Het is niet duidelijk of er enkel over Proximus meer klachten zijn. Over de concurrentie heeft Tuerlinckx nog geen cijfers, zegt hij. Wel valt het de Ombudsman op dat Proximus niet leert uit zijn fouten, terwijl de concurrentie daar wel stappen in gezet heeft. ‘De individuele klachten worden meestal snel opgelost, maar wij willen structurele oplossingen voor alle gebruikers.’