Nieuwe regel: Amsterdammers krijgen enkel reclame als er ‘JA/JA’-sticker op brievenbus kleeft
Foto: Pol de Wilde

Op 1 januari 2018 gaat in Amsterdam een nieuwe regel van kracht waardoor er vanaf die dag een zogenaamd opt-inbeleid geldt voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Concreet krijgen inwoners vanaf die dag enkel nog reclameblaadjes in hun brievenbus als er een JA/JA-sticker op kleeft.

Op dit moment bestaan in Amsterdam, net als in Vlaanderen, enkel JA/NEE en NEE/NEE-stickers. De eerste kleef je op je brievenbus als je enkel regionale pers en huis-aan-huisbladen wenst te ontvangen, de tweede kleef je als je helemaal geen reclame in je bus wil. Een opt-outsysteem dus: als je géén reclame wenst, moet je dat expliciet aangeven.

De Nederlandse hoofdstad gaat nu nog een stapje verder om de papierberg en hoeveelheid ongewenste post te verkleinen, en gaat voor een opt-inbeleid. Enkel wie een JA/JA-sticker op zijn brievenbus kleven heeft, zal in de toekomst nog reclamefolders ontvangen. Wie geen sticker kleeft, ontvangt ook geen reclame meer.

De nieuwe regel komt er ondanks luid protest van enkele folderorganisaties, die een rechtszaak aanspanden omdat volgens hen uitgevers, bezorgers en winkels veel geld zullen mislopen. De rechtbank oordeelde in het voordeel van Amsterdam. Volgens de stad zouden jaarlijks zo’n 6.000 bomen gespaard worden door de maatregel.