De video waarin Bart De Pauw uitlegt dat de VRT de samenwerking met hem stopzet na klachten over grensoverschrijdend gedrag, is sinds donderdag al meer dan 312.000 keer bekeken. Die had hij opgenomen enkele uren voordat hij die online zette.

De Pauw koos voor de vlucht vooruit en stuurde 's avonds prompt de intussen bekende videoboodschap de wereld in. Die had hij dezelfde dag opgenomen, kort na de middag.

Voor de video liet De Pauw zich adviseren door het communicatiebureau Whyte. Dat bureau is gespecialiseerd in crisiscommunicatie, op zijn website prijst het zelfs een ‘crisis-app’ aan, voor al uw crisiscommunicatie op uw smartphone.

Het communicatiebureau laat wel weten dat het niets te maken heeft met de valse accounts op de microblogsite Twitter die steunberichten voor Bart De Pauw versturen. 'Ook al adviseren wij Bart De Pauw, wij zouden nooit aanraden om zoiets te doen', zegt Eveline De Ridder van Whyte.

Dat heeft effect gehad, zo blijkt uit de reacties op sociale media. Het speelde in zijn voordeel om als eerste over de zaak te communiceren. Al heeft de slimme crisiscommunicatie van De Pauw ook een nadeel: hij kan moeilijk nog een klacht voor laster en eerroof indienen, aangezien hij de feiten zelf aan het licht bracht.