‘Technologie De Lijn achterhaald voor ze werkt’
Foto: Belga
‘Kafka.’ Zo noemt CD&V de vaststelling dat de Mobib-kaart van De Lijn nog niet op punt staat, elf jaar na de lancering van het project.

Eén kaart voor alle openbare vervoersmogelijkheden in heel België: dat is wat de Mobib-kaart al elf jaar lang probeert te worden. Ze speelt een cruciale rol in de ambities van de regionale en federale regeringen om pendelaars te stimuleren verschillende vervoersmiddelen te combineren. Daardoor moet het autogebruik in ons land dalen. Maar ‘van een vlekkeloze integratie van het aanbod van De Lijn en de andere vervoersmaatschappijen is nog lang geen sprake’, zegt Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V).

‘De Lijn is na veel vertragingen eindelijk bezig met het uitrollen van de kaart voor al haar gebruikers. De afgelopen maanden hebben duizenden mensen voor het eerst hun abonnement op de kaart willen vernieuwen. En wat blijkt nu? Wie zijn Mobib-kaart kocht bij de NMBS, de MIVB of de TEC, kan er geen abonnement van De Lijn op laten zetten, en is verplicht om een tweede kaart te kopen. Elf jaar na de lancering is de kaart dus nog altijd niet geschikt voor datgene waarvoor ze in het leven geroepen is.’

De oorzaak van het probleem, laat De Lijn weten, ligt bij ‘een softwareleverancier die te laat oplevert’. ‘Wij hadden ook gewild dat dit al in orde was’, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken, die er ook op wijst dat het in de omgekeerde richting – abonnementen van andere maatschappijen op een kaart van De Lijn – wél werkt. ‘Tegen begin 2018 moet de ontbrekende software opgeleverd zijn’, zegt Van de Vreken. ‘Mobib gaat om gebruiksgemak. Wie zich multimodaal wil verplaatsen, laat dit niet van een kaart afhangen.’

Cultuuromslag
Bij dat laatste heeft CD&V zijn twijfels. ‘Dit is Kafka’, klinkt het. ‘Dit draait niet om geld, maar om het principe. Als Vlaanderen het echt meent met zijn multimodaal verhaal, kan het niet dat we technisch zo achterop blijven hinken. Aanhoudende euvels als dit staan een cultuuromslag – weg van de auto en richting openbaar vervoer – in de weg.’

‘Hier is een flinke doorstart nodig. Want de technologie van de Mobib-kaart is al achterhaald nog voor ze goed en wel werkt. Kijk naar de vele bedrijven die schitterende software ontwikkeld hebben om het multimodale verhaal in de praktijk te brengen. Intussen is De Lijn bezig met de uitrol van verouderde technologie.’