Gentse handelaars zien omzet dalen ‘door circulatieplan’
Foto: Photo News

De meeste Gentse handelaars blijven na de invoering van het circulatieplan ‘goed bereikbaar’. Toch blijven klanten weg en daalt hun omzet. ‘De perceptie leeft dat de auto niet meer welkom is.’

Een kwart minder ongevallen binnen de ring, twintig procent meer fietsers, tot vijftien procent meer passagiers voor het openbaar vervoer ... En toch is het Gentse circulatieplan niet alleen een goednieuwsshow. Handelaars ondervinden er negatieve gevolgen van. Dat concludeert ondernemersorganisatie Unizo uit een bevraging waaraan 141 ondernemers deelnamen.

De helft van de ondervraagden zag zijn omzet sinds de invoering van het nieuwe mobiliteitsplan, intussen zeven maanden geleden, dalen met tien tot meer dan dertig procent. ‘Klanten uit de randgemeenten komen niet meer naar het centrum’, geven de handelaars aan. ‘Gent is een stad voor geplande daguitstappen geworden.’

Oorzaak daarvan, en dus grootste knelpunt van het plan, zijn de verhoogde parkeertarieven. Drie op de vier ondernemers zegt dat die nog steeds ‘klanten afschrikken’, ook al werden ze eerder dit jaar al eens aangepast. Ook de signalisatie naar ondergrondse parkings heet problematisch te zijn. ‘Als er één vol zit, weten klanten niet hoe ze naar een andere kunnen uitwijken’, zeggen handelaars in de bevraging. ‘Dan is de kans groot dat ze, na eerst omgeleid te zijn naar de ring, terug naar huis rijden en de volgende keer een alternatief zoeken buiten het centrum.’

Opvallend: ondanks dat alles is twee derde van de handelaars nog steeds ‘voldoende tot goed bereikbaar’, zeggen ze zelf. Maar de perceptie dat het niet zo is, leeft sterk. ‘Dat geldt vooral voor de automobilisten uit de randgemeenten, die minder met de stad vertrouwd zijn en het gevoel hebben niet langer welkom te zijn met de wagen.’

Overstappen

‘Door het gekissebis van de afgelopen twee jaar is het beeld ontstaan dat Gent een onbereikbare stad is. Het destructieve debat dat aan het plan voorafging, laat nog steeds sporen na’, bevestigt Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Hij ziet de bevraging van Unizo als een ‘serieus signaal’.

Maar nog lagere parkeertarieven, zoals Unizo vraagt, komen er niet meteen aan. ‘We zullen in de eerste plaats, samen met de handelaars, aan de kar blijven trekken om opnieuw een positief beeld van de stad Gent naar buiten te brengen’, zegt Watteeuw. ‘Want wij zijn nog altijd bereikbaar.’

De auto weer verwelkomen, is natuurlijk niet de bedoeling. ‘Iedereen is welkom, maar we willen mensen laten overstappen. Net daarom hebben we rond de stad zoveel nieuwe park&ride-parkings aangelegd. Die kunnen nog meer in de vitrine gezet worden. Ik zal De Lijn vragen om een park&ride-ticket te introduceren, dat overstappen stimuleert.’

Intussen werkt de stad aan de eerste grootschalige evaluatie van het circulatieplan, waarvoor verschillende tellingen en onderzoeken lopen. Die moet in februari afgerond zijn.