'Jullie fotoshopten een deel van mezelf weg en dat kan niet'
De foto waarop het gehoorimplantaat werd weggewerkt. Foto: Facebook

Fitnessketen Virgin Active heeft zich verontschuldigd nadat het een gehoorimplantaat had weggewerkt uit een campagnebeeld met Simone Botha Welgemoed. ‘Het is een deel van wie ik ben en er werd geen toestemming gevraagd’, reageerde het dove model.

Het Zuid-Afrikaanse model Simone Botha Welgemoed poseerde onlangs voor een beeld dat Virgin Active, de fitnessketen van Richard Bransons bedrijf, op Instagram plaatste. Tijdens de fotoshoot droeg Welgemoed het gehoorimplantaat dat ze al heeft sinds ze 22 maanden oud was, maar op de Instagram van Virgin Active is daar geen spoor van.

‘Ik ben niet de persoon om zomaar over kleine dingen te klagen, maar dit raakt me persoonlijk’, vertelde Welgemoed op haar eigen Instagramaccount. ‘Virgin Active besliste zonder mijn toestemming om mijn gehoorimplantaat weg te werken, en waarom? Omdat het niet past in het mooie beeld dat ze willen creëren van het perfecte leven met Virgin Active? Weet je wat: het leven is niet perfect. Niemand is perfect.’

‘Ik kom ervoor uit dat ik slechthorend ben en was dan ook blij om met Virgin Active te kunnen tonen dat mensen met gehoorbeperkingen ook een actief en gezond leven leiden’, aldus Welgemoed nog. ‘Maar blijkbaar vinden jullie (Virgin Active, red.) niet dat we dat doen. Blijkbaar schaamden jullie zich voor mijn gehoorimplantaat. Jullie werkten een deel van mezelf weg zonder toestemming en dat vind ik niet kunnen.’

Virgin slaat mea culpa

Virgin Active verwijderde het bewuste beeld snel van Instagram en sprak af met het model. ‘Ik ben blij dat we dit probleem op een serene en positieve manier konden bespreken’, verklaarde Welgemoed achteraf. ‘We hadden het niet enkel over dit incident, maar bekeken ook hoe we dergelijke zaken in de toekomst kunnen vermijden.’

‘Ik kijk ernaar uit om Virgin Active te helpen, te adviseren en te gidsen bij deze problematiek’, besloot Welgemoed nadat Virgin Active het beeld mét gehoorapparaat online had gezet. ‘Ik vond het ook fantastisch om te horen dat het bedrijf al heel veel andere mensen met een beperking hebben geholpen hun centra te gebruiken.’