Akkoord over eindtermen, maar zonder oppositie
Foto: an nelissen
De meerderheidspartijen hebben een onderling akkoord bereikt over de nieuwe eindtermen. Oppositiepartijen SP.A en Groen waren het voorbije jaar ook betrokken in de discussie, maar voelen zich nu buitenspel gezet.

De partijen binnen de meerderheid zijn het eens geraakt over de nieuwe eindtermen. De tekst daarvan hebben ze gisteren gepresenteerd aan de oppositiepartijen SP.A en Groen, met de vraag vandaag daar een antwoord op te geven. Officieel is er nog geen antwoord binnengekomen, maar de twee furieuze persberichten die de partijen al hebben uitgestuurd doen vermoeden dat ze niet positief tegenover de nieuwe ontwikkeling staan.

Het is van in het begin de bedoeling geweest dat SP.A en Groen mee mochten beslissen over de eindtermen. Het idee was dat het akkoord hierover breed maatschappelijk gedragen zou zijn. Toch hebben de meerderheidspartijen ze de voorbije dagen niet betrokken. 'We zijn nu al een geruime tijd bezig met tot een akkoord te komen', zegt onderwijsexperte Kathleen Helsen (CD&V). 'Het onderwijsveld vraagt duidelijkheid. En zo snel mogelijk, zodat ze zich kunnen voorbereiden op het nieuwe schooljaar en het schooljaar nadien. Meerderheid en oppositie hebben maandenlang aan tafel gezeten. Wij hebben vastgesteld dat er binnen de meerderheid een akkoord is, en hebben de oppositie dat ook voorgelegd. We kunnen niet blijven wachten.'

'De afspraak was gemaakt dat de oppositie ons een antwoord zou bezorgen. Na dat antwoord zouden we gaan samenzitten om te kijken hoe het nu verder moet.'

N-VA: 'Nu op verdere uitwerking concentreren'

Meerderheidspartij N-VA diende mee het nieuwe voorstel van decreet in over de eindtermen. Tegelijkertijd denkt de partij dat de hervorming van het secundair onderwijs en de nieuwe eindtermen pas ingang zullen vinden vanaf 1 september 2019.

'Binnen de meerderheid hebben we een akkoord gevonden over een aantal inhoudelijke issues', bevestigt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls. 'Daar zitten goede dingen in. Over een verbeterde transparantie, over basisgeletterdheid, enzovoort. Ik dacht dat we er nog konden uitgeraken met de oppositiepartijen, ik vind het jammer dat dat niet is gebeurd. Er is hard werk geleverd. Maar laat ons nu op de verdere uitwerking van de eindtermen concentreren.'

Die uitwerking zal nog de nodige tijd vragen. Er moeten ontwikkelingscommissies van start gaan die de nieuwe eindtermen uitwerken, valideringscommissies moeten erop toezien of alles wel in de uiteindelijke teksten vervat zit. De regering en het parlement moeten zichen erover buigen. Vervolgens moeten er handboeken gemaakt worden en leerkrachten bijgeschoold. 'Er is nog veel werk dat moet gebeuren. Ik acht 1 september 2018 niet onmogelijk als startdatum. Maar als ik kijk naar wat er allemaal nog moet gebeuren en als ik signalen hoor uit het onderwijsveld, dan denk ik dat we dat maar moeilijk gaan halen.' 

Groen: 'Crevits schoffeert vooral eigen coalitiepartners'

Volgens Groen wordt het parlement in zijn hemd gezet.'Minister Crevits schoffeert daarmee niet alleen de oppositie maar vooral haar eigen coalitiepartners. Ze duwt eigengereid haar eigen agenda door. Ze wil duidelijk niet  weten van interlevensbeschouwelijke eindtermen rond burgerschap in de levensbeschouwelijke vakken of van een stevig pakket basisgeletterdheid. Het lijkt bovendien nog steeds haar intentie om deze hervorming kost wat kost tegen volgend schooljaar door te duwen, alhoewel het hele onderwijsveld al heeft aangegeven dat die timing onhaalbaar is', zegt parlementslid Elisabeth Meuleman, die betrokken was bij de onderhandelingen.

SP.A maakt gewag van een zwak compromis. 'Wat de minister voorstelt, legt de lat voor leerlingen niet hoger, dringt de planlast voor leerkrachten niet terug en gaat bovendien volledig voorbij aan de vragen rond de versterking van burgerschapsvorming die de samenleving aan gaf in het groots opgezet  maatschappelijk debat. Hiermee verspeelt minister Crevits, na de non-hervorming van het secundair onderwijs, opnieuw een unieke kans om ons Vlaams onderwijs echt te versterken en al onze leerlingen voor te bereiden op het rol in de samenleving van morgen', aldus parlementslid Caroline Gennez, die ook betrokken was bij de discussie over de nieuwe eindtermen.

Over de inhoud van het akkoord over de nieuwe eindtermen wordt voorlopig nog niet gecommuniceerd.