‘Vraag naar olie stijgt nog 25 jaar’
Foto: AFP

De energie-impact van de elektrische wagen wordt overschat. Tot 2040 zullen ruim 8 op 10 auto’s nog altijd op fossiele brandstof blijven rijden, voorspelt het Amerikaans Energie Agentschap.

Het Amerikaanse Energie Agentschap (EIA) publiceerde begin deze week een opmerkelijk rapport met nieuwe voorspellingen over elektrische wagens en de impact op de olievraag. Volgens dat rapport zal het nog vele jaren duren vooraleer de opmars van de elektrische wagens een zichtbare impact zal hebben op de wereldwijde olievraag.

1 op 7 elektrisch in 2040?

In het basisscenario gaat de EIA ervan uit dat elektrische wagens tegen 2040 zo’n 14 procent uitmaken van de wereldwijde vloot van passagiersvoertuigen. 1 op 7 wagens zou dan elektrisch zijn. Ter vergelijking, vandaag rijden er naar schatting 2 miljoen elektrische wagens op de wegen wereldwijd, op een totaal wagenpark van 1,2 miljard auto’s. Dus ruim minder dan 1 procent of 1 op 100 auto’s.

Interessant is echter vooral de berekening van de impact op de olievraag over de komende decennia. In hun basisscenario voor elektrische wagens is de groei niet sterk genoeg om te verhinderen dat de totale olievraag nog verder groeit de komende 25 jaar. De EIA ziet de olievraag dan stijgen met 13 miljoen vaten per dag (of +14 procent) over de periode 2017-2040.

Zelfs in hun ‘High penetration case’ - hun meest optimistische scenario waarin er tegen 2040 al 25 procent van alle wagens elektrisch zouden zijn - zou de wereldwijde olievraag in 2040 volgens de Amerikanen nog altijd 12 miljoen vaten per dag hoger liggen dan nu. En slechts met 1 miljoen olievaten per dag dalen in vergelijking met het basisscenario.

Voorbarige doodsberichten

Deze scenario’s liggen in lijn met de bevindingen van KBC-sectoranalist David Duchi in zijn recent gepubliceerde themarapport over de impact van elektrische wagens op de vraag naar olie. Ook volgens hem zijn de doodsberichten voor olie voorbarig.

‘Elektrische wagens zullen ten vroegste over tien jaar op de olievraag wegen. Elektrificatie van scheepvaart, spoorverkeer, luchttransport en trucks is bovendien nog niet voor morgen. En dan hebben we het nog niet over de groeiende vraag van olie vanuit de petrochemie’, schrijft Duchi in dat rapport.

“Peak oil demand” - het kantelpunt waarop de vraag naar olie alleen nog maar daalt - zit er volgens hem dan ook nog niet meteen aan te komen. ‘Elektrische wagens zullen nog geen deuk slaan in de oliehegemonie’, voorspelt hij dan ook. ‘We verwachten eerst nog een cyclische heropleving van de olieprijs de komende jaren alvorens de structurele veranderingen de neergang inzetten voor olie.’