Spoorbaas Sophie Dutordoir kondigde maandag aan dat de NMBS geen wifi zal aanbieden in haar treinen. Open VLD-vicepremier Alexander De Croo reageert nu ‘verbaasd’ op die uitspraak en wil met haar en bevoegd minister van Mobiliteit François Bellot (MR) rond de tafel zitten.

Maandag kondigde de nieuwe CEO van de NMBS aan dat de NMBS geen wifi zal aanbieden op de nieuwe treinen.  ‘Het is te duur en de telecomoperatoren hebben mij bevestigd dat het hele spoornet tegen eind 2018 volledig gedekt zal zijn door 2G, 3G en 4G’, aldus Dutordoir. 

Daar gaat De Croo niet mee akkoord. ‘De minister heeft begrip voor het feit dat het moeilijk en duur is om wifi te installeren op de oude treinstellen. Maar op de nieuwe treinstellen zou dit wel moeten kunnen’, laat zijn kabinet weten.

De Croo merkt op dat het kernkabinet op 10 juli 2015 het moderniseringsplan van de NMBS heeft goedgekeurd. Daar was toen wel degelijk sprake van WiFi op de trein tegen het einde van de legislatuur. ‘De raad van bestuur van  de NMBS heeft in 2015 een aankoopprogramma 2018-2021 goedgekeurd voor 3 miljard euro. Het betreft in totaal 445 voertuigen, goed voor zowat 50.000 zitplaatsen. Er is toen wel degelijk aan de leverancier gezegd dat ze de bedrading en bekabeling voor wifi moesten voorzien. Die nieuwe treinen moet je gewoon wifi-klaar maken.’ 

Onder meer in Groot-Brittannië, Nederland, Zweden, Finland en Letland is er al wifi op (sommige) treinen. In België is er voorlopig alleen op een aantal buitenlandse hogesnelheidsverbindingen wifi beschikbaar. Vorig jaar waren er overigens nog drie maanden lang testen met mobiel internet op de trein. Reizigers konden gratis wifi uittesten in twee eersteklassewagons op de lijn Eupen-Oostende. Na de test klonk het dat de NMBS bezig is met de uitwerking van een businessmodel rond wifi in de trein, tot Dutordoir dus te kennen gaf dat het er niet meer van komt.